De digitale stand van zaken 56

Meer internetters via smartphone
–388 miljoen personen gebruiken hun smartphone om op internet te gaan en zij die hun computer gebruiken zijn met 380 miljoen. Vooral in landelijke gebieden wordt de GSM meer gebruikt dan de duurdere PC. Tijdens het eerste semester waren op 100 internetters 51% personen uit landelijke gebieden en 47 % waren stedelingen. Vooral microbloggen is bij de mobiele surfers populair en dit gevolgd door internet-tv met 100 miljoen gebruikers.
3D-TV op gang
–Men verwacht dat dit jaar 20 miljoen 3D-TV’s verkocht worden, wat 47 % zou uitmaken van de totale vraag. Vorig jaar werden er 5 miljoen verkocht. Tijdens het eerste semester vervaardigde China 48 miljoen TV’s, 18 % meer dan vorig jaar;  2,3 miljoen stuks werden geëxporteerd. Vooral Samsung, LG en Sony staan sterk in het snel uitbreidend segment van 3D-TV’s (Yon hap)

Dangdang bergaf
Dangdang een van de eerste e-commerce websites die overigens beursgenoteerd is, zit in de problemen. Tijdens de laatste drie kwartalen werd een verlies gemaakt van 300 miljoen yuan. Vorig jaar verloor de site 3 miljoen trouwe klanten, een derde van het totaal aan vaste klanten. De bruto winstmarge daalde van 22% naar 13 %. Oorspronkelijk was Dangdang een online boekenwinkel en vorig jaar stonden boeken nog in voor 1,1 miljard en de andere handelswaren voor 2,45 miljard. Vooral de concurrentie met 360buy.com en Tmall speelt Dangdang parten naast klachten over de povere dienstverlening en een paar schandalen.
Tencent koopt 20% Caixin
Internetgigant Tencent betaalt 56 miljoen voor een vijfde van het mediabedrijf Caixin dat minder dan 3 jaar geleden opgezet werd door Hu Shuli. Caixin heeft vaak primeurs maar de website is niet zo invloedrijk als portalen Sina en Sohu. Tencents chatdienst QQ heeft meer dan 752 miljoen gebruikers. Caixin die voor 40 % gecontroleerd wordt door Zhejiang Daily Media blijft redactioneel onafhankelijk. Toch denken Tencent en Caixin aan nog aan samenwerking op het inhoudelijke vlak. Dit is wel nuttig voor Tencent die vaak aanzien wordt als louter chatten en gamen. (SCMP, wantchinatimes)
229 miljoen mobile map-gebruikers
Volgens een rapport van Analysys International telde China op het einde van het tweede kwartaal 229 miljoen mobiele gebruikers van landkaarten. Dit is een derde meer dan het kwartaal voordien en 200 % meer dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. De helft van de mobiele internetters gebruiken mobile mapping. De concurrentie tussen Apple, Amazon en Google is hevig.
Shanghai eerste in online aankopen
China’s grootste online-winkelsite Taobao heeft haar eigen klanten onderzocht in 2300 steden die verder  in 6 niveaus onderverdeeld worden van eerste-tot zesdelijnssteden. Shanghai staat vooraan bij het online winkelen, gevolgd door steden uit de kustprovincies Jiangsu, Zhejiang en Guangdong. In de eerstelijnsteden deden 35 % van de Internetters een aankoop online, terwijl dat valt tot 23 % in de tweedelijnssteden. De nieuwe kopers stijgen echter het snelst in vijfde-en zesdelijnssteden. Daar bevindt zich nog een groot potentieel aldus Taobao.
China Mobile: 4G in Hong Kong
China Mobile werkt samen met Ericsson en ZTE om in Hong Kong een 4G-netwerk te bouwen dat werkt met China’s eigen signaal (TDD-LTE) maar dit combineert met de westerse 4G-standaard (FDD-LTE). Ericsson en ZTE hebben elk 50% van de aandelen in het netwerk dat tegen het jaareinde operationeel moet worden. Ericsson is al betrokken in 30 landen voor 4G-netwerken en ZTE hielp Hong Kongs grootste draadloze telecomoperator CSL met het eerste lokaal 4G-netwerk (SCMP)
Veel leegstand in Huaqiangbei markt Shenzhen
3 jaren terug was de 1,45 km2 grote Huaqiangbei-markt te Shenzhen een florissante elektronicamarkt met 700 winkels met 130.000 personeelsleden. Elke dag bezochten een miljoen personen de markt die jaarlijks 26 miljard zakencijfer had. De markt was het centrum van goedkope namaak en smokkelwaren uit Hong Kong. Door de opkomst van de smartphone en tablets is er geen plaats meer voor deze goedkope spullen. Gevolg is dan ook dat vele winkels dicht gingen en er veel bordjes hangen: “Te huur”. De markt probeert een nieuw leven in de meer hightech elektronica, maar ondervindt daar concurrentie van de online verkoop.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *