De digitale stand van zaken 67

“Google gaat samenwerken met Qihoo”
De Global Times meent het ZDNet-bericht te kunnen bevestigen dat Google-China wil gaan samenwerken met Qihoo.  De alliantie zou als doel hebben het marktleiderschap van de Chinese zoekmachine Baidu  te beconcurreren. Dit zal niet gemakkelijk zijn want Qihoo -dat eerder sterk is in anti-virussoftware- heeft maar 8 % van de zoekmachinemarkt en Google minder dan 20%.
Wi-Fi sterk in expansie
wifi–Tussen 2010 en 2020 zou het dataverbruik in de wereld 53 maal stijgen en dit jaar zal China naar verwachting de VS overtreffen als de grootste GSM-markt. Lokale Wi-Fi-netwerken kunnen heel wat datadorst lokaal opvangen en dus de druk op de operators verlichten. Zo heeft China Mobile vorig jaar 1,4 miljoen Wi-Fi-punten toegevoegd waardoor de operator over 3,78 miljoen dergelijke toegangspunten beschikt. Naar de toekomst staan er nog 6 miljoen gepland. China Telecom had er eind 2012 900.000. Volgens vicevoorzitter Li Zhengmao van China Mobile groeide zijn dataverkeer gedurende de afgelopen jaren jaarlijks met meer dan 150% aan. Wi-Fi slorpt 70 % van dit dataverkeer op, maar toch China is nog ten achter op dit vlak vergeleken met ontwikkelde landen. Verwacht wordt dat tot 2016  enkel China zal instaan voor een derde van de groei bij het Wi-Fi-gebruik thuis.  Bron China Daily
Media Market lanceert e-commerce
mediamarketDe Duitse keten Media Market die in China al stevig is ingeplant, lanceert zich nu ook in de e-commerce. Media Market had in november 2010 zijn eerste Chinese winkel in Shanghai, nu zijn het er al 7 met 160.000 leden. De keten heeft een jaar de lancering van zijn e-commerce platform voorbereid, maar nu kunnen 40 % van de producten ook online gekocht worden. Daartoe heeft moedervennootschap Media Saturn het platform Redcoon opgekocht. Momenteel vraagt Media Market om de gekochte goederen op te halen in de winkels, er is daarvoor nog geen onafhankelijk verdeelcircuit.
B2C-verkoop explodeert
Onderzoekers verwachten dat de online business-to-customer kleinhandel dit jaar 785 miljard yuan bedraagt, zowat het dubbele van 2012. Vooral Tmall en Jingdongmall staan daarbij voorop in de e-commerce waarbij C2C als Taobao aan belang inboet, aldus een analist bij Analysys International. De verkoop van 470 miljard in 2012 steeg al 98 % meer vergeleken met het jaar voordien. Tmall en Jingdong Mall waren in november goed voor 70 % van de webbezoeken in de sector, maar ze kregen recentelijk concurrentie van de ketens Gome en Suning die hen eerder op termijn kunnen bedreigen. De groei in de sector zou de komende jaren wel afnemen.
Amazon met Kindle naar de Cloud
kindlechnsVolgens Shanghais First Financial Daily is Amazon in bespreking om in China een Cloud-dienst te lanceren. Een website voor Amazon Web Services werd al gelanceerd en dit correspondeert met de introductie van Amazons e-reader Kindle in China. Gezien de concurrentie van Apple met de iPad Mini en Googles tabletten, leidt ex-Amazon-Chinabaas Steve Frazier een task force-team dat de Kindle moet promoten in het land. Voor Amazon is de Kindle hun strategische terminal in de markt, maar van het ding werden momenteel maar 7 miljoen stuks verkocht tegenover 84 miljoen verkochte iPads. Tactiek is dus de Kindle goedkoop te verkopen om later meer inkomen te genereren met de Cloud diensten.
Reclame bij mobiele video
iqiyiNadat online video de meest gebruikte internetdienst is, bereiden de mobile videodiensten zich voor om dit jaar advertenties in te lassen aldus iQiyi.com, de videoafdeling van Baidu. Video via de GSM nam toe tot 28% van iQiyis geheel, terwijl dit een jaar geleden nauwelijks 4% bedroeg. iQiyi haalt 99 % van zijn inkomsten uit reclame en maar 1 % van betalingen door klanten. Dit jaar zou de reclame van video’s 14 miljard yuan genereren, terwijl het 6 miljard bedroeg vorig jaar. In tegenstelling tot Youku Tudou waar lezers content kunnen posten, houdt iQiyi zich aan TV-drama’s, films en documentaires met copyright. Ook Youku Tudou denkt er aan klanten te doen betalen voor de videodiensten.
Wordt 3D-printen populair?
3dprint3D printen heeft voldoende testen gedaan aan universiteiten en andere instellingen, aldus ingenieur Li Shuhua van Suntop die voorspelt te verwachten dat de technologie populair zal worden bij zowel professionele en amateurs. Hij verwacht het meest vraag in de fabricagesector waaronder de vliegtuig- en ruimtevaart en andere gebieden waar accurate ontwerpen nodig zijn. Goedkoop is het niet want voor een eenvoudige buste van 15 cm betaal je 1000 yuan. Een gewone 3D-printer kost 3 miljoen, maar nu bestaan al mini 3D-printers aan 10.000 yuan, weliswaar met een mindere precisie. Ontwerper van de mini-printer Wang Shenglin denkt er aan het plastiek te vervangen door chocolade zodat op trouwfeesten een chocoladen beeld  van het koppel op de taart kan worden geplaatst. China’s 3D-technologie ligt echter ten achter op de Westerse technologie.. Bronwantchinatimes
 
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *