De digitale stand van zaken 9

Kort ICT-nieuws uit China

Dikke winst voor dieetsite
Ma Haihua is de 33 jarige baas van de in juli 2008 te Shanghai gebaseerde afslanksite www.boohee.com. Bij de opstart werd 3 miljoen yuan geïnvesteerd. Twee jaren later wordt al winst gemaakt en heeft de site 21 % van de online-afslankmarkt. De site die begeleidt qua dieet, is al aanwezig in 20 steden en dit jaar komt er nog de helft bij. Het doelpubliek bestaat uit vrouwen tussen 20 en 35 jaar die al poogden gewicht te verliezen. Wanneer de gebruiker zijn gegevens invult, krijgt hij een dieet- en programma voor het doen van oefeningen. Dit wordt vanzelfsprekend ondersteund met begeleiding van professionelen en het zenden van regelmatige tekstberichten. Oorspronkelijk gratis, wordt nu een bedrag van 380 yuan/maand gevraagd. Het jaarabonnement bedraagt 28 yuan en de site heeft 30.000 leden. Naar verluidt bedraagt de online-afslankmarkt 5 à 6 miljard yuan jaarlijks. Collegasite www.ilinkee.com die in 2009 te Chongqing werd opgestart, maakt nog geen winst. Na het inbrengen van gegevens en ook de voorkeurkeuken, wordt een menu voor één week gegenereerd gaande van ontbijt tot avondmaal. De site werkt samen met restaurants.
Regelgeving op e-commerce
Het ministerie voor Handel heeft zijn lang verwachte regelgeving op e-business gepubliceerd. On-line handel heeft een zesmaal grotere omzet dan de winkels van Wal Mart samen. De 16 pagina’s leggen de spelregels vast voor verkopers, verbruikers en de derde partij die de on-line diensten aanbiedt. Deze providers met een zakencijfer van meer dan 100 miljoen yuan moeten voor het geval van ramp over een back-up systeem beschikken op diverse plaatsen. Deze providers moeten hun gegevens voor minstens twee jaar bewaren en mogen die niet aan anderen bekend maken. De regelgeving raadt een afkoelperiode aan waarbij verbruikers kunnen afzien van hun aankoop en hun geld terugkrijgen, maar dit is niet verplichtend opgelegd.
China Mobile in gaming
China Mobile –meer bepaald de afdeling uit de welvarende provincie Jiangsu- heeft met Zuid-Korea’s operator SK Telecom een overeenkomst gesloten over gaming. De spellen zijn afkomstig uit de “T Store” van de Koreaanse operator die software voor verschillende operating systems ondersteunt. Omgekeerd gaat “China Mobile Jangsu” Korea bevoorraden met spellen uit het vasteland. De twee operators zijn ook van plan hun spelplatformen zo aan te passen dat ook benodigde zaken (bv zwaarden, costumes) om te spelen kunnen online worden aangekocht. Tenslotte gaan beiden onderzoek doen naar de architectuur van hun toekomstig netwerk. De Mobile gamingmarkt steeg in China van 2,03 miljard yuan tot 3,29 miljard in 2010.
Taobao lonkt naar e-readers
De groep Alibaba wil uitbreiden in de richting van e-readers. In eerste instantie zal software aangeboden worden die werkt op de iPhones naar mogelijks gaat de firma later eigen een eigen e-reader ontwikkelen. De redenering is dat de 370 miljoen gebruikers die aankopen verrichten ook wel de on-line bookshop even willen  aandoen voor een koopje. Alibaba kocht vorig jaar Taohua op, een gemeenschappelijk initiatief tussen Taobao en “Wasu Media Internet” dat digitale content aanbiedt. Met de testversie van de software kan op “Taobao-Bookstore” gebladerd tussen 50.000 literaire werken en 10.000 anderen. Taohua tekende voor de ontwikkeling van de Taobao- bookstore. Taobao zette vorig jaar 30 miljard yuan om, zo veel als de 29 B2C concurrenten samen .
Renren wil ook beursgang
Na de succesvolle beursgang van enkele Chinese webgroten wil nu ook sociale netwerksite Renren op de Amerikaanse beurs genoteerd worden. Renren wil 500 miljoen $ ophalen en de verhandeling van de aandelen zou midden mei starten. Renren heeft 160 miljoen geregistreerde gebruikers en het zou normaal de eerste sociale netwerksite zijn op de beurs.  Vorige Chinese online-beursgangers waren Youku, Dangdang en Qihoo.De mobiele zoekmachine Easou die zich onlangs voorzag van 50 miljoen $ privékapitaal, bereidt een beursgang voor tegen 2013. Easou is nu tweede op de mobiele zoekmarkt met 18 % , onmiddellijk na Baidu met 36 %. Vermelden we nog dat sociale netwerksite Facebook volgens taaie geruchten met Baidu in zee zou gaan om zich in China een stek te verwerven. 
Weibo op eigen benen
Sina Corp heeft de naam van haar blogdienst verzelfstandigd tot weibo.com en de nieuwe site komt ook met een nieuw logo. Weibo heeft 56 % van de blogmarkt in China, telt 100 miljoen gebruikers en kent een hoge graad van interactiveit. De start dateert maar uit augustus 2009. Naar verluidt zou het debiet op Weibo reeds dat van Sohu en Netease overstijgen en de cijfers van Tencent en Sina (zonder blog) evenaren.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *