De stand van zaken 73

Meer investeringen in rurale infrastructuur
–Minister van Financiën Xie Xuren heeft meegedeeld dat China in 2012 op een “redelijke” manier de investeringen in infrastructuur zal vermeerderen. Er zal vooral gefocust worden op sociale huisvesting, irrigatie, onderwijs- en culturele instellingen, hygiëne en medische instellingen evenals in energiebesparende infrastructuur. Volgens de Chinese Academie van Wetenschappen gaat het om een bouwplan van 400 miljard yuan. Spoor krijgt duidelijk minder en de bouw van sociale woningen wordt verminderd van 100 miljoen tot 70 miljoen woningen. Minister voor Water Chen Lei zei recentelijk dat investeringen in de landbouw verhogen met 10 % tot 24 miljard yuan. Gedurende de komende vijf jaren zullen de buurtgemeenschappen meer infrastructuur moeten voorzien voor de bejaarden. Tegen 2015 moeten 30 bedden beschikbaar zijn in rust-of verzorgingshuizen op 1000 senioren. Momenteel zijn er maar 18/1000 en in ontwikkelde landen bedraagt dit meer dan 50/1000, aldus minister Li Liguo van Burgerzaken. .
Productie afgezwakt
De productie index bleef in december afzwakken, zij het iets minder aldus HSBC. Hij steeg van november tot december van 47,7 naar 48,7 maar dat is nog altijd minder dan 50 %. Een cijfer onder de 50 % betekent dat de productie krimpt. De laatste cijfers zijn de laagste sinds aanvang 2009. De export zou 15 % minder bedragen en de industriële productie in december zou dalen tot een verhoging met 12% op jaarbasis.
Luchtvaart groeide met 6,6 %
In 2011 ging het luchtvaartverkeer in China vooruit met 6,5 % terwijl op 13 % meer passagiers werd gerekend en 11,5 % van de vracht. Er waren “maar” 9 % meer passagiers. Het is de eerste keer sinds de Sars uit 2003 dat de groei onder de 10 % duikt. Toch blijft de groeivoet de hoogste ter wereld en vormen de naar schatting 45 miljard yuan winsten de helft van de luchtvaartwinsten wereldwijd. De minder hoge cijfers worden toegeschreven aan de mondiaal economische terugval en aan de relatief hoge cijfers toen het jaar voordien de Expo 2010 plaats greep. China’s transportvloot telt nu 1745 vliegtuigen en dit jaar kwamen er 148 bij. In 2012 komen er opnieuw 150 bij en zal 75 miljard worden gespendeerd aan nieuwe of meer uitgebreide luchthavens waaronder een nieuwe in Peking. Vooral in minder ontwikkelde gebieden komen er kleine luchthavens bij. Daarbij valt de bouw op van ’s werelds hoogste luchthaven te Nagqu (Tibet) op een hoogte van 4436 meter.
Chinese interesse voor luchthaven Athene
De Chinese groep HNA is geïnteresseerd in het verwerven van een meerderheid in de luchthaven van Athene. De luchthaven van Athene is 55% staats en 45% geprivatiseerd; 40% zit bij het Duitse bedrijf Hochtief dat het management heeft en 5% bij een Griekse groep. Maar zowel de Griekse overheid als Hochtief heeft geld nodig, zodat het verlengen van het managementcontract voor 20 jaar moeilijk verloopt. De overheid heeft nu plan B gelanceerd: alle staatsaandelen in de luchthaven (55%) verkopen voor hopelijk 1,5 miljard euro. Er zouden al twee kandidaten zijn: het Chinese HNA (moederbedrijf van Hainan Airlines), en de Franse groep Vinci. Die laatste zou azen op 67% plus het management van de luchthaven, en daarvoor tegelijk met Hochtief onderhandelen over een verkoop. Vinci beheert al de betaalbrug Rion-Antirion en heeft aandelen in twee Griekse tolwegen. HNA is niet alleen in Athene geïnteresseerd, maar ook in regionale luchthavens, zoals die van Kreta. Recentelijk zijn onderhandelingen spaak gelopen tussen Hochtief en precies HNA en Vinci over de verkoop van Hochtief’s aandelen in diverse Europese luchthavens. .
China tegen EU-koolstoftaks
De Europese Unie zal vanaf nieuwjaar 15% koolstofrechten aanrekenen op het tarief aan alle vliegtuigmaatschappijen die in Europa landen en opstijgen en vanaf 2013 wordt het 18%. China noemt dit groen protectionisme en de maatregel is volgens China een inbreuk op de nationale soevereiniteit, een inbreuk op internationale vliegverdragen en een stap op weg naar een handelsoorlog in de luchtvaartsector. Concreet valt volgens China deze maatregel onder de klimaatproblematiek en daar geldt dat alle landen ‘gezamenlijke maar verschillende verantwoordelijkheden ‘ moeten dragen. Concreet, dat ontwikkelde landen meer moeten doen dan ontwikkelingslanden en Chinese vliegtuigen niet hetzelfde moeten betalen als Westerse. China stipt ook aan dat de ICAO (de internationale organisatie voor burgerluchtvaart) op de zaak aan het werken is, en dat Europa nu cavalier seul gaat een akkoord verder weg brengt. Verschillende landen, waaronder de VS, hebben laten weten dat ze tegenmaatregelen zullen nemen, wat een ernstig handelsconflict kan uitlokken.
Veolia gelooft rotsvast in China
Azië- voorzitter Jorge Mora van Veolia Environment Group gelooft meer in China dan in enig ander land zei hij op een persconferentie in Peking. Zijn groep gaat zich terugtrekken uit Afrika en gelooft dat het aandeel van China in hun globaal zakencijfer zal toenemen van 4 % nu tot 10 % nadat de economie terug zal heropleven. Hij beloofde dat wat in de VS gebeurde (afsplitsing van het gedeelte vast afval) niet zal voorvallen in China waar integendeel nieuwe banen worden geschapen. De groep investeerde gedurende de laatste 10 jaar 2 miljard $ in China en heeft er 62 waterstations en energieprojecten in 41 steden. Zijn bedrijf werkt nu aan een CHP (combinatie warmte en elektriciteit)project in Chengdu, een project van metaalrecyclage en investering in een metro.
Opnieuw record-graanoogst
In 2011 zal de Chinese opbrengst van graangewassen opnieuw een record bereiken: 570 miljoen ton. Dat is een stijging met liefst 5%, wat enorm is voor een dergelijke gigantische hoeveelheid landbouwproducten. Het is de achtste opeenvolgende stijging op rij. Ter vergelijking, bij het begin van de Grote Sprong in 1958 bedroeg de graanproductie zowat 150 miljoen ton, en bij het begin van de hervormingen van Deng Xiaoping in 1978 300 miljoen ton. De huidige reeks voorspoedige jaren wordt in verband gebracht met de maatregelen van 2004 om de landbouw te ondersteunen. In 2003 zat men op 430 miljoen ton, een peil te vergelijken met halverwege de jaren 80, en dus alarmerend weinig. In 2004 werden 260 miljard nationale subsidies voor plattelandsontwikkeling uitgetrokken, in 2011 zullen het er 1.000 miljard zijn.
Nog eens groene auto’s
Terwijl deskundigen er niet uit geraken wat de meest gepaste technologie is in het tienjarenplan voor een energiezuinige en op alternatieve energie werkende autonijverheid, zijn internationale autofirma’s zich volop aan het positioneren op de toekomstige Chinese markt. Honda heeft in november de eerste testen met een elektrisch voertuig in Guangzhou uitgevoerd en zou in 2012 kunnen beginnen produceren. Volvo ondertekende een akkoord met een firma uit Sjanghai om elektrische voertuigen te ontwerpen en uit te baten, en levert in dat kader 35 elektrische C30 modellen. Sjanghai GM deed al eerder uitgebreide testen in Zhuhai en heeft verschillende modellen zoals een hybride Buick en Cadillac, een elektrische Chevrolet en een Chevrolet die rijdt op waterstof. Volkswagen heeft in december testritten gemaakt in Chengdu terwijl al demonstratiewagens rijden in Beijing. Vanaf 2012 zouden elektrische modellen op de markt komen. Ook BMW en Mercedes zijn terzake bezig.
.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *