De stand van zaken 14

China klimt op WEF-hitlijst
wef-logoChina is twee plaatsen opgeklommen in de ranglijst die het ‘Wereld Economisch Forum’ (WEF) opstelt over het concurrentievermogen van 139 landen. Zwitserland leidt de lijst, gevolgd door Zweden en Singapore. De Verenigde Staten tuimelden van de tweede naar de vierde plaats. China staat op de 27e plaats. Brazilië verloor twee plaatsen en staat nummer 58, India tuimelde eveneens twee plaatsen en staat nu 51, terwijl Rusland op 63 blijft. China toont niet enkel een grote kracht in de omvang van de economie (waar het tweede staat), maar ook inzake de kwaliteit (waar het op vier staat), aldus directeur Robert Greenhill van het WEF. Hij voegde er aan toe dat China de ladder van de competiviteit opklimt, maar dat er nog werk aan de winkel is inzake uitbouw van infrastructuur en instellingen. Ook een evenwichtige groei tussen verschillende regio’s noemde hij als een zorgenpunt.
Handelsoverschot krimpt
made-in-china-export-tagHet handelsoverschot van China bedroeg in augustus 20 miljard $ ipv de verwachte 30 miljard. De import schoot met 35 % de hoogte in, terwijl dit de maand voordien maar plus 22 % bedroeg. De export groeide daarentegen met 35 %, terwijl deze de maand voordien 38 % beliep. Verwacht wordt dat deze trend voor de rest van het jaar aanhoudt. Andere economische cijfers tonen aan dat huizenprijzen in 70 steden ‘maar’ met 9,3 % stegen. Het belastingsinkomen steeg tijdens de eerste acht maanden met 23 %.  De index van de consumptieprijzen steeg met 3,5 % in augustus en deze van de productieprijzen met 4,3 %. De nijverheidsproductie groeide aan met 13,4 %. De kleinhandel steeg met 18 % in augustus en de investeringen verhoogden met een kwart tijdens de eerste acht maanden. Vorige maand werd ook voor meer dan 500 miljard yuan geleend.
Vrijage Alibaba-eBay
Alibabalogo-Twee langdurige rivalen op het vlak van e-commerce, Alibaba en eBay, zijn van plan te gaan samenwerken. Dit bleek op een conferentie die in Hangzhou werd gehouden. Voorzitter van Alibaba, Jack Ma, zei: “Iedereen weet dat we concurrenten zijn, maar we hebben één ding gemeen, namelijk het verlenen van diensten voor kleine zaken”. CEO van eBay, John Donahoe, vond ook samenwerking beter dan concurrentie. Ma zei dat eBay de kmo-verkopers van Alibaba  zou kunnen helpen hun producten te tonen die via eBays netwerk zouden verkocht worden, en eBaygebruikers zouden Alibaba’s verbruikers kunnen worden. Donahoe zag een hulp voor de wereldwijde uitbreiding van Alibaba’s gebruikers door eBay wel zitten. Bedoeling van beiden is een pact dat een win-winoperatie inhoudt. In het verleden konden Alibaba’s gebruikers reeds betalen via PayPal, het betaalsysteem van eBay. Het eerste domein van de samenwerking zal AliExpress zijn (een onlineforum waarbij de kopers rechtstreeks kleine hoeveelheden kunnen opkopen van exporteurs) doordat AliExpress de leden van eBays dienst PayPal zal toevoegen aan haar platform; dit betekent 250.000 potentieel nieuwe klanten. Vermelden we nog inzake Alibaba dat de groep 3 miljoen $ zal investeren in de VS om de Amerikaanse studenten te helpen bij het scheppen van e-commercejobs. Zo’n 3000 studenten zullen 1000 $ ontvangen.
Chinese trucks doen het goed
Internationale producenten van vrachtwagens ondervinden stevige concurrentie van Chinese firma’s vooral bij hun opmars in Zuidoost-Azië en Afrika. Volgens het rapport van gespecialiseerd autoconsultant Alix Partners vervaardigde China vorig jaar de helft van de medium en zware commerciële wagens. Tijdens het eerste semester werd zelfs een groei met 75 % opgetekend omdat in de opkomende landen China’s vrachtwagens half zo duur zijn als de rest. Volgens Alix zou China dit jaar voor het eerst het miljoen overschrijden. Het land was in 2009 het enige waar een uitbreiding van de vrachtwagenproductie waargenomen werd, namelijk met 22 %. Door deze groei kon China haar aandeel in de globale markt verhogen van 20 % in 2006 tot 49 % in 2009.  Buitenlandse vrachtwagens in China zelf vertegenwoordigen maar 2 % van de markt, een schril contrast met de personenwagens, waar de internationale merken twee derden van de koek verdelen.
50 miljoen bezoekers op expo
expologoDe wereldexpo in Shanghai heeft vrijdag zijn 50 miljoenste bezoeker ontvangen. Vrijdag telde de expo 320.000 bezoekers. Sedert september handhaaft het niveau van de bezoekers zich rond de 300.000, wat een afname betekent vergeleken met augustus, toen meer leerlingen op bezoek kwamen. Geraamd wordt dat bij de afsluiting eind oktober 60 miljoen personen de expo zullen bezocht hebben. De vier internationale opiniebureaus waar China een beroep op deed, hadden 70 miljoen voorspeld.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *