Dodelijk verkeer

Gisteren was een bloedige zondag voor het verkeer in China. In twee zware ongelukken op snelwegen zijn er in totaal 47 dodelijke slachtoffers gevallen en zijn er verder mensen gewond geraakt. Er komen steeds meer auto’s en bussen en de roep om een grotere verkeersveiligheid wordt luider.
In Shaanxi (N.W.China) heeft een tankauto gevuld met methanol een zogenaamde slaapbus, een dubbeldekker, geramd. Het gebeurde om half drie ’s nachts terwijl de passagiers in slaap waren. De meesten onder hen en de chauffeur konden niet meer ontsnappen uit de vuurzee die ontstond. Het duurde een uur voor de brandweer de brand kon blussen. De bestuurders van de tankauto worden administratief vastgehouden. In de namiddag was er in Sichuan (Z.China) een botsing tussen een busje met 12 personen en een zware vrachtwagen die aan de kant van de weg stond met een lekke band. Alle passagiers van het busje vonden de dood. Naar de oorzaken van de beide ongelukken is op last van de regering een onderzoek bezig. De staatsdienst voor veiligheid op het werk (State Administration of Work Safety, SAWS) probeert er samen met de politie achter te komen hoe dit soort rampen kan gebeuren en kan worden voorkomen.
De media en het ministerie van Openbare Veiligheid noemen cijfers als 70.000 doden en 300.000 gewonden per jaar in het verkeer, slachtoffers die meestal vallen door te hard of onder invloed rijden en doordat de wegen in slechte staat zijn. Ook de voertuigen zijn vaak nog van slechte kwaliteit. Vorig jaar heeft de regering na een gelijkaardig ongeluk al eens een campagne gelanceerd om het verkeer over lange afstanden beter te controleren, vooral ‘s nachts. Bussen die over lange afstanden passagiers vervoeren zijn het vervoermiddel waarop veruit het meest beroep gedaan wordt door interne migranten, mensen die het niet breed hebben en in afgelegen streken wonen. Een veelzeggend gegeven in dit verband is dat tijdens het Lentefeest 2012, toen er weer veel familiebezoeken over duizenden kilometers afstand moesten worden afgelegd, het busvervoer met 324 miljoen reizen het transport met de trein en de boot (respectievelijk 31 en 8 miljoen reizen) ruimschoots achter zich liet. De krant Global Times roept de regering op om ook op dit vlak goed te luisteren naar het publiek dat ontzet is over telkens weer voorvallende tragedies. Strenge straffen en reglementen kunnen de zaak niet oplossen. Er moeten meer middelen komen om sneller te zorgen voor veiliger bussen en wegen. Een mentaliteitswijziging onder de bevolking, zowel bij ondernemers als werknemers is echter ook nodig. Als voorbeeld geeft de krant de ongelukken die gebeuren doordat chauffeurs omwille van het winstbejag te veel passagiers mee (moeten) nemen of te lange rijtijden hebben. Volgens de krant is dat een van de dingen die vragen oproepen over de weg naar ontwikkeling en groei die het land is ingeslagen.
Intussen meldden de media uit Beijing dat er deze maand één miljoen gegadigden waren voor een nummerplaat  voor personenwagens. Er zijn echter maar 20.000 platen te verkrijgen. De stad heeft sinds januari een regeling waarbij er ‘maar’ 240.000 nieuwe nummerborden per jaar en 20.000 per maand worden verstrekt. In Beijing zijn er vijf miljoen wagens geregistreerd.
Bronnen: Xinhua, BBC, Global Times

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.