E-commerce wedijvert ook in logistiek

De groep Alibaba heeft bekend gemaakt dat het met enkele partners een nationaal logistiek systeem uitbouwt om pakjes 24u/7d te bestellen. Concurrenten als Jingdong Mail, Suning en 51buy.com werken echter aan hun eigen logistiek systeem.

cainiao

Cainiao, de roepnaam voor het Smart Logistics Network

Honderd miljard yuan bedraagt de initiële investeringskost van het China Smart Logistics Netwerk waarvan voormalige Alibaba CEO Jack Ma voorzitter van wordt en Shen Guojun van Yintai Group CEO. Daarnaast doen nog mee: Intime Department Store Group, de koerierdiensten Shentong Express, ZTO Express ,  YTO Express en investeringsfirma Fosun. Het initiatief wordt financieel eveneens ondersteund door topverzekeraar China Life Insurance (Group) Co en China CITIC Bank Corp Ltd .
Momenteel worden in China dagelijks 25 miljoen pakjes afgeleverd en dit aantal zou tegen binnen 10 jaar tot 200 miljoen kunnen stijgen. Binnen 5 tot 8 jaar moet het nieuwe netwerk toelaten dat dagelijks voor 30 miljard yuan besteld en afgeleverd wordt binnen 24 uur.
De concurrentie zit echter ook niet stil. Jingdong Mall steekt 3,5 miljard yuan in haar logistiek centrum te Shanghai dat tegen het jaareinde operationeel wil zijn en het grootste van Azië wordt genoemd. Jingdong Mall heeft 6 verdelingscentra dat meer dan 300 steden bedient. Winkelketen Suning wil van zijn kant de komende 3 jaar 20 miljard gaan investeren in een eigen logistiek netwerk en tenslotte plant 51buy.com 10 opslagruimtes in het land voor haar netwerk.
Wie er alvast beter van wordt zijn de koerierdiensten. Volgens gegevens van de post hebben deze express besteldiensten hun omzet vorig jaar met 55 % verhoogd en voor dit jaar wordt een groei met 40 % verwacht. De Boston Consulting Group verwacht dat China’s kleinhandel tegen 2015 groter wordt dan de Amerikaanse.
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *