Groei Chinese bioscopen vertraagt

De omzet van Chinese bioscopen nam dit jaar trager toe dan vorige jaren. Misschien is er een zekere verzadiging, maar ook de wijzigende smaak van het publiek speelt een rol.

Tot Kerstmis bedroeg de totale omzet van de Chinese bioscopen 59,63 miljard yuan (7,5 miljard euro). De voorspelling bij het begin van het jaar, 60 miljard omzet, wordt waarschijnlijk gehaald. In 2017 bedroeg de totale omzet 55,9 miljard yuan.

Toch zien experts ondanks het nieuwe record een vertraging van de groei. De omzetcijfers dit jaar waren vooral goed bij het begin van het jaar. Zo brachten drie films in februari (de maand van het Chinese nieuwjaar) elk meer dan 2 miljard op, zodat de maand eindigde met 10,15 miljard omzet. Gedurende de rest van het jaar bleef de maandomzet echter zes keer beneden de vier miljard.

Topverdieners

De drie topverdieners dit jaar waren Chinese films. ‘Operation Red Sea’ bracht 3,65 miljard yuan op, ‘Detective Chinatown 2’ haalde 3,4 miljard op en ‘Sterven om te overleven’ 3,1 miljard.
In de toptien vinden we vier ingevoerde films. De meest succesvolle daarvan was ‘Avengers: Infinity War’ dat met 2,39 miljard vijfde eindigde. In de top vijftig staan 29 Chinese films.

Traditioneel werd vooral uit Hollywood ingevoerd. Maar Bollywood wordt stilaan ook belangrijk. Dit jaar werden tien Indiase films aan het Chinese publiek voorgesteld. Vier daarvan geraakten aan een omzet boven 100 miljoen yuan. Vóór 2017 kwamen Indiase films meestal niet boven 10 miljoen uit.

Volgens een rapport van Xinmin Evening News gingen 15 nieuwe films – 3% op een totaal van 500 – lopen met 55% van de totale omzet. De 77% minst succesvolle films konden in totaal slechts 2% van de omzet realiseren.
Wanneer we enkel de top tien bekijken, dan verdienden die 36,4% van het totaal in 2017; in 2018 stijgt dat tot 42,4%.

Smaak van het publiek

Sommige experts wijten deze evolutie aan een toenemend kwaliteitsverschil tussen de beter wordende topfilms en de rest.

Er is ook een verschuiving van de smaak van het publiek.Tot voor kort werd dat publiek gelokt met grote namen. Dit jaar ziet men een verschuiving waarbij de inhoud van de film belangrijker wordt. Sohu Entertainment heeft een lijstje met de tien meest geflopte films van het jaar: opvallend is het grote aantal films met vedetten.

Een voorbeeld is de gehypte film ‘Asura’, met een budget van 750 miljoen yuan en in China bekende acteurs als Tony Leung, Carina Lau, en popster Wu Lei. De film werd na drie dagen al afgevoerd en haalde slechts een omzet van 50 miljoen yuan.

Verzadiging van traditionele groeipolen

In november waren er in heel China 59.009 filmzalen. Dat is een groei van 16,2% tegenover 2017.Maar in 2017 was de groei nog 23,3% en in 2016 zelfs 30,2%. Die groei was vooral te danken aan de toename van bioscopen in kleine en middelgrote steden. Hun aandeel in de totale verkoop van biljetten nam toe van 34,58 % in 2015 tot 38,75% in 2017. Uit de cijfers blijkt echter dat de groei in de kleine en middelgrote steden in 2018 zo goed als stilgevallen is. Dat wijst op een belangrijke groeivertraging.

Bron: Global Times

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *