Hongkong stelt hoop op het gebied rond de Grote Baai

Minister van Financiën Paul Chan Mo-po die eerder sombere groeiverwachtingen voor Hongkong voorspelde, vindt dat het gebied rond de Grote Baai een groeimotor kan worden die zijn stad uit de zwaarste recessie van jaren kan halen. Binnen een uur ben je in elke stad van het cluster dat een markt heeft die tien maal zo groot is als Hongkong zelf, merkt hij op.

Minister van Financiën Paul Chan Mo-uit voorspelde vorige maand dat het brp van Hongkong dit jaar wellicht met 7% zal krimpen. Toch is hij hoopvol dat het gebied rond de Grote Baai (de Parelrivierdelta plus Hongkong en Macao ) de ergste recessie in decennia kan helpen overwinnen. Lokale overheden in het gebied stellen bijvoorbeeld fondsen ter beschikking voor starters. 4000 jongeren kunnen in Hongkong aanspraak maken op 13 miljoen $ subsidie die gereserveerd is om 200 starters te financieren in de 11 steden die deel uitmaken van de GBA. Gelijkaardige programma’s voor starters zijn beschikbaar in Zhaoqing en de andere steden van het gebied. De uitbetaling van de fondsen die vorig jaar werd opgestart, is door Covid-19 gestopt.

Minister Chan vindt een voordeel van het gebied rond de Grote Baai dat het de leef- en werkruimte van de Hongkong bewoners kan uitbreiden. Gezien praktisch alle steden binnen het gebied in één uur kunnen bereikt worden, is dit aantrekkelijk om er te gaan studeren, te werken of te gaan wonen, argumenteert hij. Het cluster van 11 steden bezit een bevolking van 72 miljoen inwoners en is met hun gecombineerde economie even groot als het bnp van Rusland of Canada. Bovendien is er voldoende grond en toegang tot banen want de twee voornaamste hoofdbrekens voor starters in Hongkong zijn de prijs van het vastgoed en de personeelskosten. Gecombineerd met de culturele verwantschap en het Kantonees als gemeenschappelijk dialect vindt de minister dat Hongkong zich in een unieke positie bevindt om voordeel te halen uit de kansen die het gebied rond de Grote Baai bieden.

Bestaande en geplande verbindingen

Dit project werd in 2016 door de Chinese regering aangekondigd om groei en innovatie te leiden in de traditionele productie- en innovatie hub van het land. In 2019 werd het definitief aanvaard door de drie betrokken overheden. Het ambitieus project wil de 11 steden via transportlijnen met elkaar verbinden en ook de financiële diensten van banken tot vermogensbeheer liberaliseren. Enkel het spoorplan tot 2035 kost 68 miljard $. Het netwerk van autowegen, spoorverbindingen en bruggen heeft de reistijd tussen Hongkong en de 10 andere steden echter al sterk verminderd. Dit opende de mogelijkheid om in Hongkong te blijven leven, maar in de andere steden te gaan werken of omgekeerd.

Verwachte uitgaven per sector

69.202 bedrijven uit Hongkong hadden eind 2019 al 390 miljard $ geïnvesteerd. De provinciale hoofdstad van Guangdong, Guangzhou kreeg het leeuwenaandeel met 163 miljard $, gevolgd door Dongguan met 60 miljard $. Zhuhai naast Macao kreeg er 38 miljard $. De handelsstroom tussen Hongkong en de steden in het vasteland bedraagt 134 miljard $. Grootste handelsstroom was met Shenzhen vorig jaar. Deze bedroeg 645 miljard yuan, die met Dongguan volgde met 164 miljard yuan en daarna Guangzhou met 76 miljard yuan. Ook werkt het bestuur van Hongkong met de collega’s van het vasteland aan het Wealth Management Connect project waardoor bewoners uit het cluster over de grens investeringsproducten kunnen kopen, wat de financiële sector te Hongkong zou stimuleren.

Chan vindt dat er nieuwe groeimotoren kunnen geïdentificeerd worden voor de concurrentiekracht op lange termijn en voor de voorspoed van zijn stad. Hij merkt op dat China het eerste land was dat na Covid-19 weer groeit. Het bestuur van Hongkong gelooft dat het project van de Grote Baai een duw in de rug voor de economie zal betekenen. Zo hoopt Hongkong de huidige economische neergang achter zich te laten en terug aan te sluiten bij de groeibeweging van de Grote Baai.

SCMP

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar