Hongkong wil positie als logistieke hub versterken

Hongkong zal zijn uitstekende en gunstige ligging en geavanceerde transportinfrastructuur benutten om een regionaal grensoverschrijdend logistiek en distributiecentrum voor e-commerce op te bouwen, zo heeft Hongkongs regeringshoofd John Lee Ka-chiu verklaard

Grafiek Global Times Disclaimer

Hongkong beschikt over een unieke combinatie van voordelen: een uitstekende en gunstige ligging, een logistieke infrastructuur van topniveau, geavanceerde digitale capaciteiten, krachtige beleidsondersteuning, nauwe synergie met andere Greater Bay Area (GBA)-steden en uitgebreide mondiale connectiviteit. de stad dankzij zijn unieke voordelen bij uitstek geschikt om als regionaal logistiek knooppunt te fungeren en zijn cruciale rol in de wereldhandel verder te versterken.

Als mondiaal centrum voor financiën, scheepvaart en handel heeft Hongkong verbindingen met bijna 200 bestemmingen over de hele wereld. De stad staat al meer dan 10 jaar bovenaan de wereldranglijst voor luchtvrachtvervoer. De haveninfrastructuur blijft zich ontwikkelen, met een slim havensysteem dat eerder deze maand van start is gegaan. Dit systeem biedt realtime vrachtopvolging en verhoogt de efficiëntie, een sterke basis voor de ontwikkeling van grensoverschrijdende e-commerce.

De sterke punten van Hongkong op het gebied van financiën en digitale innovatie zijn eveneens belangrijke factoren voor de modernisering van de logistiek. De stad versnelt de digitale omvorming van de industrie, verbetert de digitale infrastructuur en bouwt een robuust ecosysteem voor gegevensuitwisseling. Lee benadrukte dat de GBA zal worden gebruikt als proefzone om mechanismen voor grensoverschrijdende gegevensstromen te onderzoeken , een essentiële stap in de integratie van de digitale en reële economie.

John Lee Foto Wikimedia Disclaimer

De GBA met meer dan 86 miljoen inwoners en een brp van meer dan 14 biljoen yuan  is een van de meest open en economisch dynamische regio’s van China. Het initiatief van Hongkong om een e-commercehub te worden, vormt een aanvulling op de sterke punten van naburige steden. Voorbeeld is de samenwerking tussen Hongkong en Dongguan op het gebied van intermodaal vervoer over zee en door de lucht, waarbij de eerste fase van het Dongguan Logistics Park eind 2025 voltooid moet zijn. Dit soort regionale samenwerking zal de logistieke efficiëntie en het mondiale concurrentievermogen van de GBA een impuls geven.

Naarmate de samenwerking in het kader van het Belt and Road Initiative (BRI) vordert, is Hongkong – dat een brugfunctie vervult tussen het Chinese vasteland en de BRI-partners – klaar om nieuwe ontwikkelingskansen te grijpen. Door de samenwerking met het vasteland en de BRI-partnerlanden te versterken, kunnen logistieke bedrijven in Hongkong hun activiteiten verder uitbreiden en hun internationale concurrentiepositie verbeteren.

Zo heeft de douane van Hongkong in 2024 haar regeling voor de facilitering van doorvoer in het kader van vrijhandelsovereenkomsten uitgebreid tot zendingen tussen het vasteland en Vietnam, Nicaragua en Servië via Hongkong, waarmee zij haar positie als cruciale logistieke schakel heeft versterkt. De verschuivingen in de wereldhandel en de opkomst van protectionisme hebben de sector voor grote uitdagingen gesteld. Toch zijn er goede redenen om optimistisch te blijven voor de toekomst.

De inspanningen van Hongkong om de digitale transformatie te bevorderen, de infrastructuur te verbeteren, grensoverschrijdende gegevensstromen te vergemakkelijken en de integratie van de digitale en reële economie te verdiepen, zullen een cruciale rol spelen bij het vormgeven van de toekomst van de regionale handel.

Bron: Pëoples Daily