Internetgeneratie viert Lentefeest thuis

CFP388025252Er zijn Chinese jongeren die feest vieren achter de computer. Met onlineshopping, e-cards naar familie of vrienden en zelfs met virtueel vuurwerk. Waarom de traditionele viering met zijn belangrijke familiale en sociale evenementen ingeruild wordt voor een geïsoleerde, individualistische aanpak onder de 25- tot 35-jarigen is niet helemaal duidelijk.
Vermoeidheid door het drukke beroepsleven van sommige jonge mensen? Een manier om in deze tijd de onkosten te drukken? Of is het zoals iemand op een internetforum postte dat “de levensstandaard zo is omhooggegaan dat we een beetje ongevoelig zijn geworden voor het eenvoudige plezier dat zo’n traditie oplevert?”.
De media in Shanghai schrijven de voorkeur voor het feesten online toe aan het verdwijnen van het familiegevoel in de steeds kleiner wordende gezinnen en families. Ook de vervreemding van dierbaren onder de interne migranten zou een rol spelen. Volgens een professor uit de provincie Shaanxi komt het allemaal doordat de kinderen van het eenkindbeleid, die ook nog eens kinderen van de internetgeneratie zijn, minder voelen voor face-to-face sociaal contact.
Harde zakencijfers ondersteunen de algemeen heersende indruk dat het Lentefeest vaker thuis gevierd wordt. Taobao.com, de grootste in China op het gebied van e-shopping, tekende in januari een omzet op van 1 miljard yuan, meer dan 100 miljoen euro, voor ‘lentefeestaankopen’, veel meer dan de 29 miljoen euro van vorig jaar.
En zoals altijd zijn er ook Chinezen die het filosofisch opnemen en zeggen “wij vieren het Lentefeest al duizenden jaren; het is niet meer dan normaal dat het in deze tijd anders wordt gevierd”.
Bron: Xinhua

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *