iTrends: ‘In 2021 meer e-commerce dan kleinhandel in winkels’

eMarketer verwacht dat de e-commerce verkoop dit jaar voor het eerst groter wordt dan de winkelverkoop. Het ministerie heeft een driejarenplan voor de digitalisering van de industrie. Er doen zich almaar meer arbeidsconflicten voor in de IT-bedrijven. De investeringen in AI-starters bloeien op. Ook Netease gooit zich op korte video. Verschillende bedrijven willen een beursgang in Hongkong.

(ill TMOgroup)

*eMarketer verwacht dat de kleinhandel door e-commerce dit jaar stijgt van 44,8% vorig jaar naar 52,1%. Op afstand volgen Zuid-Korea met 28,9% verwachte e-commerce in 2021 en de VS met 15%. Volgens ANZ Research China economist Betty Wang die zich steunt op Cainiao gegevens lagen de leveringen voor online winkelen tijdens de voorbije vakantie vier maal hoger dan vorig jaar . eMarketer verwacht dat de verkoop in de winkels dit jaar achteruit gaat met 9,8%. Naar de toekomst wordt de verdere opgang verwacht van social commerce. Volgens de douane ging  de grensoverschrijdende e-commerce vorig jaar met 31% vooruit emarketer.com 

*Volgens het laatste statistisch internetrapport bedroeg de markt van internetpubliciteit in 2020 500 miljard yuan een vooruitgang van nog 14% want dit cijfer daalde voor het derde jaar op rij. De internetreclame via mobieltjes stond in voor 85% terwijl dat in 2018 nog 70 % bedroeg, aldus nog het China Internet Network Information Center. China Daily

Ministerie legt IoT-plan voor

Het ministerie van Industrie en IT heeft een driejarig actieplan voorgelegd voor de ontwikkeling van het industrieel internet. Het vorig plan dat liep van 2018-20 investeerde 70 miljard yuan in vier nationale piloot- en 258 kleinere demonstratieprojecten.  Het plan 2021-23 zal 50 volledig met 5G verbonden fabrieken uitbouwen in 10 sleutelsectoren. Het is ook de bedoeling om tegen 2023 over drie tot vijf internationaal bekende  IoT providers te beschikken. Zwak punt bij de digitalisering van de industrie is de gebrekkige digitalisering bij de KMO’s/MKBs Global Times

Meer arbeidsconflicten in IT 

Tijdens de recente jaren stegen de arbeidsconflicten snel bij de internet bedrijven. In 2020 waren er 39.700 terwijl er in 2016 maar 10.700 geteld werden. Het aantal gevallen in Beijing was met 41.800 het hoogst want de 453.000 internetbedrijven zijn goed voor 11,65% van het nationaal totaal. Shenzhen en Shanghai staan tweede en derde met 12.500 en 10.700 gevallen. De betrokken werknemers zijn overwegend jonger dan 40. Het aantal arbeidsconflicten heeft te maken met sterke concurrentie tussen de internetgroten, maar de graad van mobiel internet zit bijna aan het verzadigingspunt. Chinamoneynetwork

AI starters belangrijk

China kent sinds 2014 de snelste groei van investeringen in AI-starters. Volgens een gemeenschappelijk rapport van de Wuhan University en prof Xu Chenggang aan de London School of Economics werd in 2018 gemiddeld 60 miljoen $ in de AI-starters geïnvesteerd wat meer is dan in andere landen .Toch is het aantal starters wel kleiner dan in VS en VK. Het rapport toont aan dat 46% van de investeringen op dit terrein komt van buitenlands kapitaal en 14 % van gezamenlijke investeringen. Het rapport vindt nog dat de kloof tussen China en ontwikkelde landen kleiner wordt in het aantal AI-artikels in tijdschriften en op conferenties. China Daily

JD Logistics wil op beurs Hongkong

Na de tweede beursgang van JD.com in Hongkong en de beursnotering van het filiaal JD Health wil de groep nu ook het logistiek filiaal JD Logistics naar de beurs van Hongkong brengen. Het hoopt volgens Bloomberg 5 miljard $ op te halen wat de waarde tot 40 miljard $ zou doen stijgen en het zo het tweede Chinese bezorgbedrijf wordt na SF Express.  JD.Logistics werkt met 240.000 personeelsleden maar staat het verst met technologie zoals 5G, big data, cloud computing en IoT.. JD Logistics bezit 800 opslagplaatsen, bedient 190.000 eigen klanten, maar 43% van de inkomsten komt al van externe klanten. SCMP

Ook Netease in korte video

 *Douyin werkte tijdens het voorbije eindejaar gala samen met CCTV en de  beursgang van Kuaishou in Hongkong was succesvol. Nadat Tencent het komend decennium ook inzet op video kon Netease niet achterblijven. Het investeert 1 miljard yuan om video ontwerpers te steunen op zijn 5 kanalen nieuws, sociale media, e-commerce, muziek en onderwijs. Vraag is of Netease nog kan inbreken op het terrein waar Douyin en Kuaishou al zo sterk staan. Wellicht heeft Tencent met WeChat betere kaarten op dit vlak. SCMP

Tiktok:  kritiek in EU en VS beursgang

* De Vereniging van Europese consumentenorganisaties vragen aan de Europese Commissie een onderzoek te openen tegen Tiktok dat verweten wordt de rechten en gegevens van de jongeren te exploiteren. Het sociaal netwerk wordt verweten de jongeren onvoldoende te beschermen bv. tegen verborgen publiciteit en mogelijks gevaarlijke inhoud. Le Point

*Tiktok is in voorbereidende gesprekken op zich in de VS op de beurs te lanceren. Dit sluit een mogelijke beursgang van Bytedance in Hongkong echter niet uit waar concurrent Kuaishou zo succesvol was. Vorig jaar haalden 30 Chinese vennootschappen 11,7 miljard $ op via beursgangen in de VS. SCMP

Ook Baidu wil tweede beursgang

Tijdens het voorbije kwartaal ging de omzet van Baidu er met 5  % op vooruit maar de publiciteit ging over geheel 2020 met 5% achteruit. Voor de toekomst mikt Baidu vooral op slimme zelfsturende wagens. Baidu heeft daartoe de Mobike medestichter Xia Yiping aangeworven om het gemeenschappelijk bedrijf met Geely te leiden.  Tenslotte wil Baidu de koop van het streaming platform YY Live verder zetten terwijl het eigen video streaming platform iQiyi stationair bleef. SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *