iTrends: Partijblad bekriseert Tencent spel

Nadat het Volksdagblad Tencents meest succesvolle spel als een drug bestempelde en als vergif voor de jeugd, daalde het Tencent beursaandeel in Hongkong met meer dan 5%. De chatgigant maakte bekend dat zijn literatuurtak eveneens een beursgang voorbereidt. Voorts hebben we aandacht voor de aftocht van Jia Yueting als CEO van LeEco en voor Xiaomi dat van strategie verandert en nu werkt aan een keten van eigen winkels.

Honor of Kings

Een paar tragische voorbeelden van kinderen die Tencents populaire spel Honor of Kings speelden met quasi fatale afloop waren de oorzaak van de uitval door het partij Volksdagblad. Dagelijks spelen 80 miljoen spelers Tencents meest succesvolle spel. Dit spel bracht de groep tijdens het eerste kwartaal meer dan 5,5 miljard yuan op.
In het commentaar bestempelt het partijblad het spel als ‘een drug die voor jongeren verslavend werkt’. De dag daarna verloor Tencent in Hongkong 17 miljard dollar of 5 % aan beurswaarde. Tencent heeft nu beslist dat voortaan kinderen onder 12 jaar niet langer dan een uur per dag mogen spelen en na 21 uur niet mogen inloggen. Gebruikers tussen 12 en 18 jaar mogen twee uur per dag spelen. Tencent denkt er ook aan om een maximum aan verspeeld geld in te stellen. China heeft in februari een wetsontwerp voorgelegd dat minderjarigen verbiedt te spelen tussen middernacht en 8 uur ’s morgens.
Tencent gaat echter ook in de tegenaanval met 2 initiatieven. Vooreerst heeft het met de TCL- groep die televisies vervaardigt, een akkoord afgesloten. Dit akkoord voorziet dat de inhoud van de producten overgebracht worden van de mobiele toestellen naar de televisie schermen. Daartoe investeert filiaal ‘Tencent Digital’ 450 miljoen yuan voor een 16,6% aandeel in ‘Shenzhen Thunderbird Network Technology’ waar achter TCL Multimedia staat.
Een tweede initiatief van Tencent is het voornemen van de literatuurtak om eveneens in Hongkong naar de beurs te gaan. De online literatuurmarkt in China bracht vorig jaar 9 miljard yuan op en telde volgens officiële statistieken 333 miljoen online lezers. De omzet van Tencent Literature bedroeg vorig jaar 2,6 miljard yuan en dit was een jaarlijkse sprong voorwaarts van 59%. Gehoopt wordt om met de beursgang 800 miljoen dollar op te halen.
Vermelden we over Tencent nog dat de Nederlandse operator KPN met de eigenaar van WeChat een akkoord heeft afgesloten waarbij KPN voor Chinese toeristen een WeChat Go Simkaart ter beschikking stelt. Daardoor kunnen Chinese toeristen in Nederland met het thuisfront verbonden blijven via WeChat. Tenslotte heeft Tencent met ‘Beijing Capital International Airport’ een strategisch samenwerkingsakkoord getekend voor de ontwikkeling van slimme luchthavens.

Exit stichter LeEco

Dramatisch tijdens de afgelopen week was de afgang van stichter Jia Yueting van wat begon als Leshi. Later werd de naam omgevormd tot LeEco. In oktober vorig jaar had Jia – toen als CEO –  laten weten met een cashprobleem te zitten. Vastgoedtycoon Sun Hongbin van Sunac China sprong hem daarop bij met een investering van 16,8 miljard waardoor Sunac 26% verwierf in de holding. Nu blijkt echter dat het geld zowat opgesoupeerd is.
Op vraag van schuldeisers heeft de rechtbank de activa van Jia en zijn vrouw laten bevriezen. Volgens Tencent News zouden die tot 1,2 miljard oplopen. Jia stapt op uit al zijn functies behalve als leider van de elektrische auto-eenheid. Jia Yueting werd vervangen door Wu Meng en Sun Hongbin wordt een van de 3 directeuren. Jia blijft weliswaar als controlerend aandeelhouder. Hij gaat voortaan zijn droom nastreven aan het hoofd van de eenheid autonoom elektrische auto’s. Hij heeft de schuldeisers gevraagd wat geduld te hebben en beloofde alle schulden terug te betalen. Ondertussen is ook de waarde van het Sunac-aandeel in waarde gedaald.

Xiaomi aan beterhand

Beter nieuws komt er van Xiaomi dat tijdens het eerste kwartaal van de eerste naar de vijfde plaats tuimelde in de top van meest verkochte merken. Uit cijfers van het tweede kwartaal blijkt dat met 23 miljoen verkochte mobieltjes het aantal 70% steeg in vergelijking met het eerste kwartaal. De omzet van Xiaomi in India steeg tijdens het eerste semester met 328% en het Chinees merk staat er als tweede grootste verkoper van smartphones. Naast India focust het merk in het buitenland vooral op Rusland en Indonesië.
Merkwaardig is vooral dat Xiaomi in China van strategie verandert. In het verleden werd het Xiaomi succes toegeschreven aan de online verkoop. Tegen 2019 wil Xiaomi in China echter duizend eigen verkoophuizen oprichten. 123 ‘Mi Homes’ werden al geopend en  daarmee gaat het als het ware Apple achterna. Voorzitter Lei Jun hoopt dit jaar op 100 miljard omzet en verwacht volgend jaar 100 miljoen smartphones de wereld te kunnen insturen. Tenslotte heeft Xiaomi met Nokia een meerjarig strategisch akkoord gesloten. Onder het akkoord mag Xiaomi de patenten van Nokia gebruiken en zal Nokia ook de uitrusting voor netwerk infrastructuur bezorgen. Verder gaan beide ook aftasten of ze kunnen samenwerken op zaken als internet of things, verhoogde/virtuele realiteit en kunstmatige intelligentie. Het lijkt er dus op dat Xiaomi zich herpakt.
Bronnen: Tech Wire Asia , chinadaily.com, en.ce.cn, scmp

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *