Koerier: een tijdelijke- of instapbaan

Tijdens en na de pandemie waren de koeriers alomtegenwoordig in het straatbeeld. Toch beschouwen de meeste van hen de baan maar als tijdelijk wegens het gebrek aan sociale zekerheid. Het lijkt eerder een instapbaan, zo blijkt uit het feit dat het huidige koeriersbestand voor een kwart uit universitaire afgestudeerden bestaat.

Door de lockdown tijdens de pandemie draaien de thuisbesteldiensten zoals Meituan en Ele me op volle toeren om maaltijden en e-commerce bestellingen aan huis te brengen. Tussen januari en september werden volgens cijfers van het State Post Bureau 56 miljard pakketjes geleverd wat 28% meer is dan vorig haar. De scooters en e-fietsen van de koeriers waren overal in het stadsbeeld aanwezig: op straten en pleinen waar het mag, maar ook op de voetpaden om zo snel mogelijk veel klanten te kunnen bedienen.

De meeste van deze bezorgers hebben echter nauwelijks sociale of financiële bescherming, zo blijkt. Volgens een rapport van de China Post and Express News verdient drie kwart van hen minder dan 5000 yuan en hebben ze behalve ongevallenverzekering geen sociale zekerheid. Meer dan de helft van de 60.000 ondervraagden werkt minstens 10 uur per dag en 60% van hen nemen maar twee vrije dagen per maand. De meesten zijn zelfstandigen. Het gebrek aan vooruitzichten verklaart dat de meeste koeriers hun baan maar als tijdelijk beschouwen.

Ogenschijnlijk zorgde de gouden vakantieweek rond de nationale feestdag voor een heropleving van het toerisme en verbruikersuitgaven. Uit de ervaring van de koeriers blijkt echter dat het aantal bestellingen minder bedroeg dan normaal en dat de prijs per bestelling minder was evenals de fooien. Momenteel bereiden ze zich voor op het vrijgezellenfestival waarbij voor miljarden wordt besteld.

Zhao Yinzhao is uit Hebei en studeerde af als bachelor in human resources. Hij moest wegens familiale omstandigheden zijn baan bij een logistiek bedrijf in Hangzhou opzeggen en nu werkt hij in Beijing voor ele.me als koerier. Hij is verre van een op zichzelf staand geval. Tijdens het eerste semester werden 60.000 master afgestudeerden bezorgers en 170.000 nog studerenden. Bij Meituan bezat in juli 24,7% van de 2,95 miljoen koeriers minstens een bachelors diploma en dat is 6,7% meer dan een jaar geleden.

Cai die een café in Beijing had, moest zijn zaak sluiten om stedenbouwkundige redenen. Hij startte parttime bij Meituan en werd snel een fulltime medewerker. Om meer bestellingen af te handelen en een hoger bedrag op te strijken voor ritten op lange afstand, kocht hij een Honda motorfiets in plaats van een e-fiets die andere koeriers meestal gebruiken. Meituan en Ele.me hebben overigens sterk in de toegelaten besteltijd geknipt en de straffen voor levering buiten de toegelaten tijd opgevoerd. Cai kreeg 24 yuan boete omdat hij de levering van twee pakketjes annuleerde. Toch had hij geen andere keuze omdat de restaurants hun tijd overschreden hadden bij het bereiden van hun maaltijden. Had hij de twee niet geannuleerd, zouden alle leveringen nadien te laat bezorgd geweest zijn. De boetes die vroeger 3 yuan beliepen, zijn verhoogd tot 12 yuan. Hoewel sommigen wel meer dan 5000 yuan per maand verdienen, is voor velen de baan van koerier maar tijdelijk en dit heeft niet enkel met het geldelijk aspect te maken.

Bron SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *