Lagere invoerheffingen op auto's vanaf 1 juli

China zal een beloofde verlaging van invoerheffingen op auto’s doorvoeren op 1 juli. Dat zal redelijk positief uitpakken voor de internationale autohandel en Chinese consumenten.

invoerheffingenOver enkele weken kost het minder om auto’s en auto-onderdelen naar China te exporteren.

Naar  15% en 6%

Het ministerie van Financiën (ministry of Finance, MOF) heeft de maatregel aangekondigd. Zowel de toltarieven van 25% als die van 20% gaan naar 15%. Dit zal gelden voor personenwagens en sommige soorten vrachtwagens. Voor auto-onderdelen die nu nog belast worden met invoerheffingen van 8 tot 25% krijgen de exporteurs vanaf 1 juli een gunstig tarief van 6 %.

China open en competitief

Het ministerie (MOF) noemt dat een voorbeeld van steun aan een multilateraal handelssysteem. Het wijst ook op het oprechte voornemen om de Chinese economie verder open te stellen. Ford en BMW hebben de Chinese regering gefeliciteerd met hun maatregel ‘die alle economieën ten goede zal komen’. De regering wil zo de hervorming van de productie, haar kwaliteit en efficiency stimuleren. De vraag zal stijgen want er komen meer en verschillende betaalbare auto’s op de Chinese markt. Nog andere autobelastingen, voor de consumenten ditmaal, zullen samen met de importtarieven dalen. Of de heffingen nog lager worden zal, aldus het MOF, afhangen van de concurrentiekracht en de groei van de sector.

Wereldeconomie

China zal volgens Xinhua door de verlaging ook minder invoerrechten eisen dan het gemiddelde ontwikkelingsland. Zo bedragen, nog steeds volgens het Chinese persbureau, de invoerrechten op personenwagens met negen of minder zitplaatsen in India 60% en in Brazilië 35%. Voor de EU geldt op die wagens 9,8% en voor Zuid-Korea, toch ook een land in ontwikkeling, 8%. Chinese experts verwachten een gunstig effect op de wereldeconomie doordat de verlaging van invoerrechten zorgt voor liberalisering van de handel. Chinese autobouwers, verenigd in de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), zeggen dat ze niet bang zijn van de concurrentie. Ze zullen zich aanpassen en beter worden.

Winst voor suv’s en elektrische auto’s

invoerheffingenHet is misschien nodig het gunstig effect van de lagere invoerrechten op de wereldhandel niet te overdrijven. Veel buitenlandse autoproducenten hebben intussen bedrijven en ketens van dealers in China zelf. Dat is juist vanwege de invoerrechten uit het verleden. Zij zullen dat beleid eerder verderzetten en niet veel meer gaan uitvoeren naar China. Ook blijven ze de weliswaar gereduceerde belastingen nog vrij hoog vinden. Wel zullen sommige ondernemingen er bij baat hebben, met specifieke types in hun gamma. BMW en Fiat Chrysler zullen meer suv’s laten invoeren in China. Tesla zal extra kunnen profiteren omdat het geniet van de Chinese stimuleringsmaatregelen voor de bouw van duurzame auto’s. Ook de maker van elektrische auto’s wil echter binnenkort een fabriek voor auto’s en accu’s in China zelf bouwen.

De grootste

In 2017 produceerde China meer dan 29 miljoen voertuigen volgens de CAAM. Het land is nu al negen jaar lang in absolute cijfers de grootste producent en verkoper van auto’s ter wereld. Vorig jaar importeerde China 1,2 miljoen voertuigen. Daarbij waren er meer dan 200.000 Toyota’s, zowat evenveel BMW’s en 74.000 Fords. Ook Volkswagen behaalt zeer goede resultaten met ingevoerde en in Chinese joint ventures gemaakte auto’s. In China verkoopt Duitsland meer auto’s dan alle andere landen. Het Europese land zal dan ook in deze sector het meest winnen bij de toegenomen Chinese openheid, na de recente handelsbesprekingen tussen China en de VS.
Bronnen: Xinhua, SCMP, CNBC.com

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar