Lentefeest: minder ongevallen, meer toeristen naar buitenland

De helft minder ongevallen en 16% meer inkomen uit toerisme: dat is een eerste balans van het Chinees lentefeest. Tezelfdertijd trokken negen miljoen Chinezen naar het buitenland om er hun nieuwjaarsvakantie door te brengen.

zhangjiajiec

Op de berg Zhangjiajie (Hunan)


Het aantal toeristen bedroeg meer dan 231 miljoen tijdens de nieuwjaarsperiode, 14 % meer dan vorig jaar. Het inkomen uit toerisme bedroeg 126 miljard yuan, cijfers van de National Tourism Administration. Naast de migranten bezochten 8,6 miljoen personen 39 toeristische steden zoals Beijing, Shanghai, Nanjing, Hangzhou, Guangzhou en Haikou. Sanya op het tropische eiland Hainan ontving meer dan 700.000 toeristen, een kwart meer dan in 2013
Shanghai telde 8,2% meer toeristen en de beide luchthavens behandelden ruim een half miljoen passagiers, wat een stijging is met meer dan 40 %. Uit de besneeuwde Wuyibergen moesten 6 rugzaktoeristen door 50 redders worden gered. Vanaf vrijdag hebben de spoorwegen noodmaatregelen getroffen tegen de sneeuw die een honderdtal supersnelle treinen vertraging bezorgde. De meteorologische dienst voorspelt verdere sneeuwstormen dit weekend in centraal China.
toerstparijs

Chinese toeristen in Parijs


Het aantal Chinese toeristen dat per groep naar het buitenland reisde, beliep 4,7 miljoen (+18%) en ongeveer hetzelfde aantal reisde individueel. Alle groepstickets voor de winterspelen in Sotsji  zijn uitverkocht. China Daily meldt dat Chinese toeristen in België 11.000 aankopen deden met het taksvrij Global Blue: de gemiddelde Chinees spendeert hier 800 euro per koop zodat de Chinezen goed zijn voor 15% van de taksvrije aankopen in België.
In China daalden de uitgaven voor kalenders en postkaarten vrij sterk na een verbod om dit te bekostigen met openbaar geld. Het aantal verstuurde sms-jes ging met 10% achteruit, de MMS-en met 20%. Uitwisseling via WeChat steeg echter: tijdens de piek werden 10 miljoen boodschappen verstuurd per minuut; op 1 dag werden 20 miljoen hongbao of rode geldbrieven elektronisch verstuurd. Bepaalde winkels zagen de verkoop van dure likeuren echter dalen met 70%, maar dit werd dan weer goedgemaakt door de algemene stijging van de verkoop. Overigens worden in plaats van dure likeuren geleidelijk aan meer rode wijnen gedronken en dit heeft alles te maken met de rode kleur die voor de Chinezen symbool staat voor welstand en geluk.
Het aantal doden bij verkeersongevallen daalde dit festival met de helft vergeleken met vorig jaar. Meer dan 270.000 politieagenten en 240.000 buurtwerkers offerden zich op voor de verkeersveiligheid. Op het eind van het lentefestival worden ook voor migranten traditioneel jobbeurzen gehouden want na nieuwjaar verwisselen velen van baan.
Bronnen: China Daily, Peoples Daily, Shanghai Daily, ce.cn

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *