Luxeketen D&G geboycot wegens ‘racisme’

Nadat de luxeketen ‘Dolce & Gabbana’ gecontesteerde video’s online plaatste, hebben modellen een geplande modeshow geboycot. Voorts hebben een aantal e-commerceplatformen alle D&G producten uit hun aanbod verwijderd en ook Chinezen uit Italië protesteren. Dolce & Gabbana heeft al spijt betoont.

Dolce & Gabbana is het kledingmerk van de twee Italiaanse modeontwerpers, Domenico Dolce en Stefano Gabbana. Het kledingmerk Dolce & Gabbana (G&B) hoort thuis in de categorie topmerken. Het modehuis is gevestigd in Milaan en telt ruim drieduizend werknemers. Het maakte onlangs in China publiciteit door een drietal video’s waarbij een Chinese vrouw zich erg onhandig bedient van stokjes om zowel een pizza, spaghetti en een overgrote cannalo te eten. De opmerkingen over racisme werden nog erger door stichter Gabbana die op zijn Instagram account als reactie op de Chinese opmerkingen door een reeks emojis China verbond met shit. In Europa heeft controverse de opgang van D&G niet geremd, maar dit pakt in China, waar iedereen de video’s beledigend vindt, anders uit. Hierop repliceerde D&G dat zijn account zou zijn gehackt. ‘We hebben niets dan respect voor de Chinese cultuur’, aldus de firma.

Boycot

Uit reactie hebben modellen vooreerst een modeshow in Shanghai geboycot. Ook het agentschap SMG-models die de modellen voor de publiciteitscampagne verschafte, verontschuldigde zich op zijn officiële Weibo account. Gebruikers vroegen aan beroemdheden om hun contracten met de modegroep te beëindigen.

Op de e-commerce sites Tmall en JD.com levert het zoeken naar Dolce & Gabbana geen resultaten op. Xiaohongshu.com heeft eveneens alle D&G producten verwijderd. Ook online luxeketens  Secoo en Yoox Net-a-Porter stoppen de D&G verkoop . “D&G, get out of China” en “D&G insulting China’” kregen op een minimum van tijd 2 miljard maal bekijks. In Milaan protesteerden 20 Chinezen voor de hoofdwinkel.

D&G heeft 51 winkels in 25 Chinese steden. Volgens de Financial Times vertegenwoordigt Groot-China één derde van de D&G-verkoop. De woordvoerder van Buitenlandse Zaken zei op de dagelijkse persbriefing aan een Italiaanse reporter dat de controverse geen diplomatieke zaak is. Analisten kijken uit of de boycot door de e-commercezaken gevolgd wordt door de gewone winkels. Het is de vraag of dit nog goed komt. Directeur Shaun Rein van China Market Research Group vreest voor een dodenkus voor D&G. Dolce en Gabanna hebben op de Chinese sociale media hun excuses aangeboden maar 93% van ondervraagden vinden dit niet ernstig.

Bronnen: Global Times, FT

Zie ook YouTube

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Luxeketen D&G geboycot wegens ‘racisme’

  1. Klote voor alle nep d&g kleding verkopers. Ik vraag me af of het nodig is alles te doen boycotten door de overheid. Het volk gaat zelf wel boycotten als ze boos worden. Misschien is dat de reden dat de overheid zoveel websites blokkeert, anders moeten de Chinezen elke dag protesteren tegen buitenlandse bedrijven en organisaties.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *