Merk 'Ping An' overtreft Allianz als verzekering

Volgens het Britse Brand Finance is de Chinese verzekeraar Ping An nu 16 miljard $ waard en sprong het daarmee boven het Duitse Allianz. Dit wordt naar de tweede plaats verdrongen met 15 miljard $. ‘China Life Insurance’ blijft derde in de top met een waarde van 10 miljard $.

Brand Finance is gespecialiseerd in het opmaken van top financiële lijsten zowel wereldwijd als per land. De organisatie stelde vast dat de waarde van Ping’An vorig jaar steeg met 29% tot 16 miljard $. Het Duitse Allianz ging echter met 7% achteruit zodat het nu op de tweede plaats terecht kwam. China Life Insurance, in China de grootste levensverzekeraar qua premies, blijft onveranderd op de derde plaats met een waarde van 10 miljard $.
Brand Finance berekent de waarde van het merk volgens de methode van de waarde die een overnemer bereid is te betalen voor de koop van het merk dat hij niet bezit. CEO David Haigh van Brand Finance vindt het niet onrealistisch dat de ambities van Ping An om ’s werelds leidend provider te worden van financiële diensten, werkelijkheid worden.

Profiel

Vorig jaar rapporteerde Ping An, dat gebaseerd is in Shenzhen en Shanghai een recordwinst van 9 miljard $. Sinds stichter en voorzitter Ma Mingzhe de verzekeringsmaatschappij oprichtte in 1988 beschikt het over een netwerk van 1,1 miljoen agenten. ‘Niettegenstaande een vertraging op de thuismarkt is deze verreweg meer dynamisch dan die in de VS en de EU waar de andere leidende merken hun thuisbasis hebben’, aldus nog Haigh.
Gedurende het voorbije decennium heeft de groep zijn activiteiten uitgebreid met online activiteiten door Lufax. Het diversifieerde naar internetverkoop van financiële-, gezondheid-, vastgoed- en autoproducten. Slim vindt Brand Finance dat Ping An een bepaald aantal producten en diensten gratis aanbiedt aan potentiële klanten. Dit kweekt goodwill en breidt de gebruikersbasis uit waardoor een basis gelegd wordt voor een platform van sector overschrijdende verkoop. Bovendien is Ping An de eerste financiële firma die een model ontwikkeld heeft om de reacties en de loyauteit van de klanten op te volgen.

Andere

De achteruitgang van Allianz heeft te maken met een lagere omzet door het uitbetalen van claims die volgden na overstromingen en stormen. Belangrijkste factor waren echter de intrestvoeten. Ook de verminderde verkoop van de Koreaanse tak speelde een rol. Allianz blijft echter sterk in pensioenproducten.
De snelste stijger in de lijst is Chubb, dat klom van de 36-ste tot de elfde plaats. De snelle opgang volgde na een fusie met Ace. Op de lijst staat Hongkongs grootste verzekeraar AIA op de vierde plaats terwijl AXA uit Frankrijk de vijfde plaats bekleedt. De grootste VS verzekeraar MetLife daalde van de zesde naar de negende plaats en de waarde van het merk is 6,6 miljard $ waard.
Bron: SCMP, Brand Finance

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar