Nanjing vervangt e-bussen met brandstofcelbussen

De stad Nanjing is van plan zijn vloot van 7000 e-bussen te vervangen door bussen op waterstof. Daartoe heeft het met Canadese Loop Energy dat gespecialiseerd in in brandstofcel oplossingen een driejarig contract afgesloten. China heeft overigens ook een locomotief op waterstof vervaardigd.

Nanjing bus op brandstofcellen

De stad Nanjing werd in 2015 erkend wegens zijn Nanjing New Energy Vehicle Promotion program. Al in 2014 bestelde de Nanjing Public Transportation Group 600 e-bussen bij BYD.

Ondertussen rijden de 7000 stedelijke bussen op elektriciteit. De stad is echter nu van plan de overschakeling te maken naar brandstofcel bussen. Een leidende niet nader gespecificeerde bus bouwer heeft met dat doel een driejarig contract gesloten van 15 miljoen $ met Loop Energy uit Canada. Dit bedrijf is gespecialiseerd in brandstofcel oplossingen voor halfzwaar en zwaar transport op lange afstand. Loop Energy heeft bevestigd van een Chinees bus producent een bestelling te hebben gekregen in functie van de vervanging bij 7000 stadsbussen te Nanjing door het waterstof hybride alternatief van Loop Energy. Het gaat om de start van een bestelling over drie jaar die onmiddellijk valt na de product certificatie van het onafhankelijk certificatieorganisme China Automotive Technology and Research Center (CATARC).

Loop Energy voorzitter bestempelt het contract als een mijlpaal in het vergroten van zijn handelsactiviteiten en ook als een testament van markterkenning. Hij wil internationaal markten veroveren zoals uiteraard ook in China en Europa. Loop Energy ontving overigens recentelijk een bijkomende cash investering door Cummins. De financiering zal gebruikt worden voor de versnelling van de productontwikkelingsactiviteiten, projecttoepassingen en voor de groeiplannen terwijl het bedrijf zijn technische vaardigheden uitbreidt op middelzware en zware waterstof brandstofcelbus- en vrachtwagen toepassingen

Locomotief

Locomotief op waterstof rolt uit fabriek te Dadong

China heeft zopas een locomotief met een kracht van 700 Kw voorgesteld die rijdt op waterstof. Hij kan gedurende 24 uur rijden aan 80  km/uur en 5000 ton trekken. De locomotief gebruikt een combinatie van brandstofcellen met een lithium batterij van hoog vermogen. Deze hybride waterstof locomotieven zijn niet enkel milieuvriendelijker maar ook stiller, goedkoper en makkelijker te onderhouden. De locomotief kan zowel ingezet worden in tunnels als in de mijnen.

Bron theautochannel.com, Peoples Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *