New York's iconisch hotel verkocht aan China

Het Waldorf Astoria Hotel in New York, het meest mythische van de stad en misschien wel van de wereld, is verkocht aan de Chinese verzekeraar Anbang.

waldorf-astoria-hotel-new-york-city-picturesWaldorf Astoria hotel startte in 1893 op een terrein bij de woning van miljonair Willam Waldorf Astor. Het hotel is nu gevestigd in een Art Deco gebouw van 1931, met liefst 1.413 gastenkamers. In 1949 werd het opgekocht door een andere miljonair, Conrad Hilton van de gelijknamige hotelgroep. Talrijke beroemdheden hebben er verbleven; ondermeer Marilyn Monroe woonde er een tijdje. Er werden bekende films gedraaid. In 1993 werd het een beschermd monument van de stad New York.
De betreffende Hilton hotelgroep geraakte in moeilijkheden in 2007, met 20 miljard dollar schulden, en werd opgekocht door het beleggingsfonds Blackstone. Die pompten er één miljard dollar vers geld in en brachten vervolgens de groep gedeeltelijk naar de beurs in 2013, voor 8,5 miljard dollar. Hilton bleef echter met nog altijd 11 miljard schulden zitten, en de groep heeft vers geld nodig om een aantal hotelprojecten in de VS uit te bouwen.
Vandaar het idee om het prestigieuze Waldorf Astoria te gelde te maken.
De Chinese Anbang Group betaalt er bijna 2 miljard dollar voor. Anbang is opgericht in 2004, heeft 20 miljoen klanten en activa van 700 miljard yuan (85 miljard euro). Het betaalt gemiddeld 1,3 miljoen dollar per gastenkamer, wat overeenkomt met gedurende 10 jaar 356 $ per dag. Waanzinnig veel? Een standaardkamer in het hotel kost nu 329 dollar per nacht, een chiquere kamer of suite zit al snel boven de 2.000 dollar voor één nacht.
Het hotel is wel aan een zware renovatie toe, en 1.413  gastenkamers is vandaag de dag ook te veel. Waarschijnlijk gaat Anbang slechts een deel als hotel renoveren, en de rest ombouwen tot heel dure flats. Het beheer van het hotel blijft bij de Hilton groep.
Drie jaar geleden werd een ander tophotel in New York, The Carlyle, al verkocht aan een miljardair uit Hongkong.
Bron: Financial Times

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *