Nieuwe Chinese merken in verzadigde smartphonemarkt

Wereldwijd werden er in het voorbije Q1 kwartaal amper meer smartphones de wereld ingestuurd. Opmerkelijk is dat naast de daling van het aantal verkochte stuks door marktleiders Samsung en Apple, de Chinese nieuwkomers Oppo en Vivo de vierde en vijfde plaats innemen wereldwijd waardoor ze Lenovo en Xiaomi uit de top 5 stoten.


Terwijl tijdens Q1 van 2015 wereldwijd 334,3 miljoen smartphones werden verscheept, verhoogde dit aantal het voorbije kwartaal nauwelijks tot 334,9 miljoen eenheden, aldus gegevens van International Data Corporation. In ontwikkelde markten lijkt de markt wel verzadigd. Samsung blijft wel marktleiders maar haar verschepingen gingen met 0,9 % achteruit. Apple zag zijn volume dalen met 16 % en het marktaandeel met 3 % tot 15,3 %. In tegenstelling tot de grootste bedrijven die blijkbaar weinig innovatieve functies toevoegden, slaagden de kleinere Chinese merken Vivo en Oppo er in een nieuw publiek aan zich te binden. Naar verluidt rukken beide merken op bij de jeugd, in de kleinere steden en ook in groeilanden als India. Op de derde plaats in de wereldtop blijft Huawei staan met 27 miljoen verscheepte smartphones het afgelopen kwartaal.
Apple
Apple kondigde aan dat het voor de eerste maal minder smartphones verkocht en ook voor de eerste keer in 13 jaar minder omzet realiseerde. De verkoop in China, Apples tweede markt, daalde zelfs met een kwart. Apple verkocht 51 miljoen iPhones het voorbije kwartaal terwijl dat er vorig jaar nog 61 miljoen waren. Het algemeen aanvoelen is dat Apple een nieuw product nodig heeft. Apple zelf wijst er op dat haar afdeling diensten waarbij Apple Music en App Store behoren een lichtpunt waren want het inkomen ervan groeide met 20 % tot $6 miljard. En laat ‘iBooks Stores’ en ‘iTunes Movie’ uitgerekend de twee Applekanalen zijn die vorige week in China door werden gesloten. Volgens de Global Times is dit enkel tijdelijk “om zich aan te passen een de nieuwe regelgeving”. Applebaas Cook wijt de achteruitgang in China vooral aan Hongkong waar de lokale munt duur is omdat ze verbonden is met de dollar. De miljardair Icahn is er alvast niet gerust in en heeft al zijn Apple aandelen gedumpt waardoor hij 2 miljard opstreek.
Bronnen: China Daily, FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *