Nieuwe Orient Express wordt Chinees

Turkije plant 6000 km HST tegen 2023, wanneer het nieuwe Turkije 100 jaar wordt. China wil daarin graag een grote rol spelen.
De Chinese firma CCEC bouwt in tijdelijke vereniging met Turkse bouwbedrijven de HST van Inonu naar Kosekoy; het traject van 158 km is fase 2 van de HST van 533 km tussen Istanbul en Ankara.  De civiele werken voor het traject –waaronder 55 km tunnels en een brug van bijna 2 km- gebeuren door Turkse bedrijven. De bouw begon in 2008. De Chinezen zijn nu klaar om de eigenlijke spoorlijn te beginnen bouwen. De inbedrijfname is gepland voor 2013. De aanbesteding gebeurde al in 2004 en er waren toen zeven concurrenten uit Japan, Zuid-Korea en Europa.
De rails heeft de Chinese firma gekocht in Italië, terwijl de rest van het materiaal uit China komt. De eerste twee lokomotieven zijn reeds aangekomen in de haven van Istanbul.  Op de werf werken ongeveer 40 Chinezen op een totaal van 1000 mensen. China gaf leningen voor 720 miljoen dollar, zowat 60% van de totale projectkost.
Er lopen ook nog gesprekken voor een tweede HST lijn, van 2000 km, die dwars door Turkije zou lopen van de Bulgaarse grens in het Westen tot de grens met Georgië en Armenie in het Oosten.
CCEC ziet dit eerste project ‘in Europa’ als een springplank naar ander Europese landen. Het Turkse project laat hen toe de Europese markt en regelgeving te leren kennen. Een mogelijkheid zou zijn de HST van Turkije door te trekken naar Bulgarije en daarna eventueel verder naar Centraal of West-Europa.  Een woordvoerder van Siemens gaat ervan uit dat de Chinese HST een geduchte internationale concurrent wordt, maar heeft toch vertrouwen in de Siemens technologie die nog altijd succes heeft, zelfs op de Chinese markt.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden.