Noordpool vaarroute opgestart

Dinsdagochtend vertrok het containerschip Istanbul Bridge vanuit de haven Ningbo-Zhoushan naar de haven van Felixstowe in het Verenigd Koninkrijk. Hiermee werd officieel de eerste China-Europa Noordpool containerexpresroute (China-Europe Arctic Express) gelanceerd.

Istanbul Bridge in de haven van Ningbo Zhoushan Foto Global Times Disclaimer

Het schip, dat meer dan 1.000 standaardcontainers vervoert, neemt de Noordpool route, ook wel de Noordoostelijke Doorvaart genoemd en zal de reis in slechts 18 dagen voltooien – bijna de helft van de tijd die nodig is via de traditionele route door het Suezkanaal.
Hoewel talloze ontdekkingsreizigers droomden van een noordelijke zeeroute over de Noordelijke IJszee was de westerse scheepvaartindustrie echter nog tien jaar geleden algemeen van mening dat containervervoer via de Noordpool pas in 2040 of zelfs 2050 haalbaar zou worden. . Momenteel staan belangrijke maritieme routes zoals het Panamakanaal, de Rode Zee en het Suezkanaal onder ongekende druk. Enkele dagen geleden sloot Polen zijn grensovergangen met Wit-Rusland, waardoor meer dan 130 China-Europa-goederentreinen twee weken aan de Wit-Russische kant bij de grensovergang van Brest strandden. Tegen deze achtergrond biedt de opening van de China-Europe Arctic Express meer gediversifieerde routeopties voor de handel tussen China en Europa, waardoor de veerkracht van de wereldwijde toeleveringsketens wordt versterkt.
De sterk toenemende handelsvraag tussen China en Europa fungeerde als een katalysator. Aan boord van de Istanbul Bridge bevinden zich niet enkel producten zoals energieopslagkasten en accu’s, maar ook meer dan 4.000 grensoverschrijdende e-commercepakketten afgestemd op de vraag van de Europese kerstinkopen.

In juli 2017 stelde president Xi Jinping tijdens zijn bezoek aan Rusland voor het eerst het concept van de ‘Ice Silk Road’ voor. In 2018 publiceerde China het Witboek over het Chinese Arctische beleid, waarin formeel het idee werd geopperd om samen met alle partijen de ‘Polar Silk Road’ aan te leggen. Bij het bevorderen van de samenwerking op het gebied van Noordpool scheepvaartroutes hecht China groot belang aan coördinatie met kuststaten en belanghebbenden, respecteert het de legitieme rechten en belangen van Noordpool staten bij het beheer van de routes en pleit het voor vreedzaam gebruik en internationale samenwerking.
Tegenwoordig verbindt de China-Europe Arctic Express-route niet enkel Chinese havens zoals Ningbo, Shanghai en Qingdao naadloos met Europese hubs zoals Felixstowe, Rotterdam en Hamburg, maar vergemakkelijkt deze ook de consolidatie en overslag van goederen uit Zuidoost-Azië en Zuid-Korea, waardoor de totale buitenlandse handel in Azië een impuls krijgt. Bovendien vermindert deze route, in vergelijking met de Suezkanaalroute, de CO²-uitstoot met 30 %, waardoor landen en ondernemingen langs de route kunnen profiteren van een groene, snelle en veilige toeleveringsketen.

De opening van de China-Europa Arctic Express-route is in wezen gebaseerd op het groeiende vertrouwen tussen de landen langs de route. Voor de toekomst zal de uitgebreide ontwikkeling van scheepvaartroutes in het Noordpoolgebied een verbeterde infrastructuurondersteuning en de totstandkoming van internationale samenwerkingsmechanismen vereisen op het gebied van routebeheer, milieubescherming, crisisrespons en andere gebieden, wat de dringendheid van multilateraal bestuur onderstreept.

Bron:  Global Times