Nu ook aanvaring EU-China in luchtvaarttaks

De EU wil boetes uitdelen aan Chinese en Indische luchtvaartmaatschappijen omdat ze de gegevens niet meedelen waarop de EU-luchtvaartaks gebaseerd is. Toch  houdt het Chinese Bestuur van de Burgerluchtvaart voet bij stuk en weigert elke medewerking aan deze koolstoftaks zolang de ontwikkelingslanden gestraft worden in plaats van geholpen.
luchtvaart28 Chinese maatschappijen riskeren in totaal voor 2,4 miljoen euro boetes te krijgen van de Europese Commissie omdat ze hun vluchtgegevens uit 2011 niet meedeelden, meldt de New York Times. Twee Indische maatschappijen riskeren 30.000 euro boete.   1200  andere maatschappijen verstrekten wel de gevraagde gegevens. De Chinese maatschappijen handelen onder het bevel van het Chinese Bestuur van de Burgerluchtvaart dat vasthoudt aan het principe dat ontwikkelingslanden eerder moeten geholpen worden bij het bestrijden van de klimaatverandering dan wel gestraft. Vice directeur generaal Yan Mingchi pleitte op een forum van de burgerluchtvaart voor een evenwicht tussen de ontwikkeling van de luchtvaartsector en de streefdoelen voor de vermindering van de uitstoot.
Het dreigement dat vrijdag door de EU geuit werd volgt na een eerdere beslissing om de niet-EU luchtvaartmaatschappijen gedeeltelijk buiten het Europese uitstootsysteem te houden.  China had er immers mee gedreigd geen Airbussen meer te kopen. Tijdens het bezoek van president Hollande aan China bestelde Air China opnieuw 100 toestellen en nu deze buit binnen is, verstrakt het Europese standpunt opnieuw. Verwacht kan worden dat de Chinezen voet bij stuk zullen houden.
 Minder uitstoot
Volgens Yan Mingchi verminderde de Chinese burgerluchtvaart haar CO2 uitstoot vorig jaar met 240.000 ton. Hij vindt echter dat betere technologie en een meer efficiënte uitbating meer effectieve methoden zijn om de uitstoot in de luchtvaart te verminderen dan een belasting op de uitstoot. Ontwikkelingslanden moeten daarbij geholpen worden. China Eastern Airlines was de eerste Chinese maatschappij die een Airbus 320 ontving  met speciale uitrusting  in de vleugels om de uitstoot verminderen. Nog 97 andere dergelijke toestellen zijn besteld, aldus vicevoorzitter van de vliegoperaties Shu Mingjiang die  tussen 2013 en 2015 nog 200  dergelijke vliegtuigen wil bijbestellen.
Een andere methode om de uitstoot te beperken is het gebruik van biobrandstof. Air China deed een eerste testvlucht in 2011 en China Eastern deed in april een test, maar de prijs van biobrandstof is zesmaal hoger dan deze van traditionele brandstof.
Bron: SCMP, China Daily
 

Print Friendly, PDF & Email

2 comments for “Nu ook aanvaring EU-China in luchtvaarttaks

  1. “Toch houdt het Chinese Bestuur van de Burgerluchtvaart voet bij stuk en weigert elke medewerking aan deze koolstoftaks zolang de ontwikkelingslanden gestraft worden in plaats van geholpen.”
    Is dat niet een beetje een vage eis? Ik begrijp niet goed waarover de onenigheid gaat. De EU vraagt enkel carbontaks aan vliegtuigen die op Europese luchthavens vliegen dus ik denk dat “de ontwikkelingslanden” hier niet gestraft worden en het argument van historische verantwoordelijkheid ten onrechte wordt aangewend. Ze slaan die bal trouwens samen mis met een prominent niet-ontwikkelingsland: de VS. Dat doet vermoeden dat China hier niet stevig op zijn rechten staat maar eerder voor de kar gespannen wordt om voor de belangen van de grote vervuilers te strijden.

  2. China wacht op de vergadering van de International Civil Aviation Organization in October waar een globaal schema zou vastgelegd worden dat rekening houdt met milieu en ontwikkeling.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *