China legaliseert online taxidiensten

China zal online taxidiensten zoals het Amerikaanse Uber en het Chinese Didi Chuxing legaliseren. De diensten die intussen veel succes kennen in China, werkten tot nog toe  in een grijs gebied. Experts, bedrijven en het publiek zien de wettelijke erkenning en regeling als een vooruitgang.

online taxidienstenOnline taxidiensten regelen niet alleen ritten voor officiële taxichauffeurs, maar ook voor privéchauffeurs. Het privévervoer van passagiers tegen betaling is in China bij wet verboden.

Online taxidiensten geaccepteerd

De Staatsraad (het Kabinet) en het ministerie van Transport hebben nu de legalisering en de richtlijnen voor dit soort diensten vrijwel gelijktijdig bekendgemaakt. In hun documenten staat dat taxibedrijven niet langer hun eigen wagenpark moeten hebben, wat er dus op neerkomt dat die ondernemingen mogen bemiddelen tussen reizigers en particuliere aanbieders van personenvervoer en dat is precies wat Uber en Didi Chuxing doen. Voor voertuigen en chauffeurs die online diensten aanbieden mag collectief een vergunning worden aangevraagd. Dat soort ondernemingen zal belasting moeten betalen en een verzekering voor passagiersvervoer moeten afsluiten. De overheid zal erop toezien dat ze zich niet laten onderbetalen om een regelmatige marktwerking niet te verstoren.

Primeur

Wel moeten dergelijke taxidiensten erop toezien dat de chauffeurs met wie ze werken over de nodige vergunningen beschikken en dat ze geen strafblad hebben voor overtredingen of misdaden betreffende drugs, verkeersdelicten, alcohol of geweld. De chauffeurs moeten kunnen bewijzen dat hun wagen niet meer dan acht jaar oud is en niet meer dan 600.000 kilometer heeft gereden. Didi Chuxing en Uber hebben de regels verwelkomd en zijn tevreden over de officiële erkenning van hun bedrijvigheid. Het Chinese bedrijf liet weten dat zijn land nu ‘als eerste in de wereld een nationale reglementering heeft voor de online bestelling van autoritten’. Viceminister van Transport Liu Xiaoming heeft dat bevestigd. Uber had lof voor ‘het innoverende en toekomstgerichte China’. Yu Mingyuan, een onderzoeker van het ministerie van Transport, ziet het nieuwe beleid als een steun voor de Internet Plus-economie en hij denkt dat het de taxisector zal aanmoedigen om de dienstverlening te verbeteren. Ook uit het publiek komen er reacties van tevredenheid. Wel bestaan er nog  onduidelijkheden, bijvoorbeeld over de prijsbepaling en dat zal lokale overheden en bedrijven de ruimte geven voor een eigen interpretatie, maar kan ook tot conflicten leiden. Tussen het gejuich door valt voorlopig weinig te vernemen over de arbeidsvoorwaarden en de sociale zekerheid van de chauffeurs.
Vorig jaar maakten bijna 100 miljoen Chinezen gebruik van een online taxibedrijf en meer dan 20 miljoen burgers bestelden op internet direct een taxi bij een particuliere aanbieder, volgens het China Internet Network Information Center. In tientallen steden vind je Uber. Didi Chuxing zou in 400 steden opereren en 14 miljoen ritjes per dag organiseren, voor privéchauffeurs, officieel erkende chauffeurs en carpooling. Didi voorspelt dat tegen 2020 de sector jaarlijks 50 miljard dollar waard zal zijn. De populariteit van de online taxibedrijven gaat gelijk op met die van de smartphones en de e-commerce in China.

Go with the flow

De klassieke taxibedrijven, die veel moeten betalen voor vergunningen en dat aan hun chauffeurs doorrekenen, zijn in vele landen tegen de werkwijze van bedrijven die met een mobiele app klanten werven. De privéchauffeurs voor wie die online taxibedrijven onder andere bemiddelen hebben vaak geen of een minderwaardige vergunning, opleiding of veiligheidsvoorzieningen. Dat stuit ook in China op verzet. De Chinese regering kiest er nu voor om dit nieuwe economische en technologische verschijnsel te omhelzen en te controleren, in plaats van het te verbieden. In de documenten van de Staatsraad en het ministerie staat de eis dat taxibedrijven de franchisekosten voor hun chauffeurs verlagen en de Chinese overheid moedigt de klassieke bedrijven aan om zelf ook online diensten aan te bieden of te fuseren met bedrijven die dat nu al doen.
Het is mogelijk dat er een precedentwerking uitgaat naar andere sectoren, zoals gezondheidszorg en financiële dienstverlening. De toezichthouders van de overheid onderzoeken hoe ze het beste kunnen omgaan met enerzijds de concurrentie en anderzijds de gunstige aanbiedingen van internetbedrijven die ook daar aan een opmars bezig zijn.
China Daily Asia, Financial Times, Global Times

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *