Op een groen blaadje 42

Kort milieunieuws

Hoofdstad worstelt met verkeer
Het privé-verkeer ontmoedigen; het openbaar vervoer aanmoedigen is een hoofdlijn van Pekings verkeerspolitiek. In april laatstleden werden de parkeergelden reeds verhoogd. Volgens directeur Liu Xiaoming van Pekings transportbestuur zal 80 % van de nieuwe metrolijnen in de binnenstad worden aangelegd zodat het openbaar vervoer 42 % inneemt van de dagelijkse ritten. Het aantal wagens steeg met 600.000 vergeleken met een jaar geleden en toch kon de gemiddelde snelheid met 10 % worden verhoogd tot 24 km/u. Dagelijks telt het openbaar vervoer 19,4 miljoen ritten zowat het equivalent van het bewonersaantal. In de toekomst zouden bus, metro en trein beter op elkaar moeten afgestemd worden want de metrohaltes en busstations liggen ongecoördineerd soms ver uiteen. De verhoging van de parkeergelden veroorzaakte een daling van ongeveer 15 % in het parkeren. Peking telt 4,6 miljoen wagens met enkel 2,5 miljoen parkeerplaatsen. Erkende gehandicapten zullen gratis de bus kunnen nemen, maar van het miljoen gehandicapten in Peking hebben enkel 380.000 een erkenning
Methaangasdoel niet gehaald
China wil zijn productie van methaangas uit steenkool verdubbelen tegen 2015. Vorig jaar werd volgens Sinopec 8,6 miljard m³ gewonnen terwijl het doel 10 miljoen bedroeg. Tegen 2020 wordt naar een verdrievoudiging gestreefd tot 10 % van het energieverbruik. De regering is van plan haar toelage voor elektriciteit  opgewekt door methaangas op te trekken van 0,25 tot 0,35 yuan per kWu. Dit zal ongetwijfeld het gebruik van methaangas aanmoedigen. Dit gas veilig uit de mijnen halen is een heidens karwei.
Naar een pilootproject koolstof-beurs
Volgens vice-minister Xie Zhenhua van de Nationale Ontwikkelings-en Hervormingscommissie zal China een pilootproject opstarten inzake verhandeling van koolstofuitstoot om tot een uitwisselmarkt te komen. Hij zei dit op een Eco-forum in Guiyang. China zal ook de uitbouw van een gestandaardiseerd systeem voor energiebesparing en milieubescherming versnellen en de regelgeving verstrakken voor de erkenning van koolstofarme producten. Enerzijds zal een preferentiële politiek -ook inzake elektriciteitstarieven-  in de kaart spelen van de ondernemingen die weinig uitstoten en zullen andere sterker worden belast.
Spoornieuws: schulden , nog corruptie en een ongeval

Het ministerie van Spoorwegen heeft bekend gemaakt tegen een schuldenberg aan te kijken van 1980 miljard yuan zodat de ratio vermogen/schuld 58 % bedraagt. Deze week schreef het ministerie voor de derde maal dit jaar obligaties uit om haar uitgaven te dekken. Vorig jaar investeerde het ministerie 842 miljard en dit jaar wordt het cijfer van 745 miljard voorop gesteld. De onderdirecteur-generaal van het ministerie Su Shunhu is de volgende in de reeks die verdacht wordt van corruptie. Het begon met de minister en een nauwe medewerker zelf. Su zou de logistiek van een mijnfirma in Binnen-Mongolië “gearrangeerd” hebben in ruil voor vastgoed in Peking. Hij zou 800 miljoen op zak gestoken hebben. Hij is de vijfde verdachte na de aanhouding van de minister in februari. Tot overmaat van ramp vielen zaterdag 32 doden bij een botsing tussen twee snelle treinen boven een brug in Zhejiang; 89 personen werden naar het ziekenhuis gebracht. Een trein verloor elektriciteit door blikseminslag.
Tweede aardgaslijn in gebruik.
De hoofdas van ‘s werelds langste aardgaslijn is deze week in gebruik genomen. Deze tweede west-oost pijnlijn vertrekt in Huoerguosi op de grens met Kazakstan nog 670 ten westen van Urumqi en reikt tot aan de kust. Eenmaal volledig zal de pijplijn behalve hoofdas nog 8 aftakkingen hebben. Drie aftakkingen zijn klaar en de 5 andere zullen volgend jaar klaar zijn. Alles bijeen bedraagt de lengte 8.700 km. Jaarlijks kunnen 30 miljard m³ worden vervoerd. Zowel de bevolking uit Parelrivierdelta als deze van de Yangtze krijgen straks aardgas aangeleverd.  Dit jaar moeten 270 steden toegang hebben tot aardgas en tegen 2050 moet dit 95 % bedragen. Aardgas staat maar voor 4 % in van China’s energieverbruik en dit is maar een zesde van het wereldgemiddelde.
Snelle kweekreactor verbonden
In de omgeving van Peking is een snelle kweekreactor met het elektriciteitsnetwerk verbonden. Het gaat om een kernreactor van de vierde generatie met een capaciteit van 65 mW. Het is de eerste keer dat zo’n snelle reactor in China stroom levert en van dit type bestaan er maar enkele wereldwijd. De nieuwe snelle reactor kan het uranium tot 60 % efficient uitbaten wat beduidend meer is dan een traditionele reactoren  en de veiligheidsmaatregelen zijn deze als van een kernreactor van de vierde generatie. Er is ook minder radioactief afval.  Na dit pilootproject plant China de uitbouw van een dergelijke reactor van 1 gW in Sanming (Fujian) in 2017 (Bloomberg)

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *