Overeenkomst over aanleg Myanmar haven ondertekend

Na jaren discussies heeft de Chinese CITIC-groep de overeenkomst met het bestuur van de Kyaukpyu haven ondertekend voor de aanleg van de nieuwe diepzeehaven die 7 miljard $ zal kosten. CITIC betaalt 70 % van de investeringen en Myanmar 30%.

Ondertekening van het raamakkoord

Sinds 2015 lagen de onderhandelingen stil over de bouw van een diepzeehaven in de baai van Bengalen langs de westkust van Myanmar. De nodige investeringen werden toen op 7 miljard dollar geraamd maar de nieuwe regering van Myanmar stond er op dat het CITIC aandeel dat oorspronkelijk 85% zou bedragen, verminderd zou worden tot 70% wat nu een feit is. CITIC heeft in de hoofdstad van Myanmar Nay Pyi Taw de overeenkomst van het raamwerk van het project getekend samen met het Bestuur comité van de Kyaukpyu Special Economic Zone. De beginfase houdt de bouw van twee dokken in voor een totale investering van 1,3 miljard $. Er zal een joint-venture opgericht worden die de haven zal bouwen en uitbaten. De bouw van de diepzeehaven past overigens in de uitbouw van het Chinese Belt & Road Initiative (BRI).

Er kwam kritiek dat het project Myanmar zou opzadelen met een te grote schuld en zelfs de soevereiniteit van het land zou bedreigen. De Chinese regering antwoordde op de kritiek dat het BRI een open platform is dat de regionale en wereldwijde economische integratie gemakkelijker maakt en de landen langs de routes helpt met economische groei en het scheppen van banen. Het Kyaukpyu project zou naar schatting de lokale gemeenschap 100.000 banen opleveren en Myanmar 15 miljard $ aan belastingen.

Maquette speciale economische zone

Wanneer eenmaal de haven voltooid is, zou hij jaarlijks goed zijn voor een omzet van 3,2 miljard $. Volgens CITIC zou de terminal een jaarlijkse capaciteit hebben van 4,9 miljoen containers. Tegen 2025 voorzien de plannen in de uitbouw van een economische zone van 1000 ha die meer als 2 miljard $ zou kosten. Kyaukpyu is sinds 2013 al verbonden met de Chinese provincie Yunnan door een gaspijpleiding en sinds april 2017 ook door een oliepijpleiding. Of er nog een spoorweg tussen Kyaukpyu en Kunming komt, is nog onduidelijk. Westerse landen zijn bang dat Kyaukpyu door China gebruikt zou kunnen worden voor militaire doeleinden.  Global Times, Wikipedia

 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *