Regering wil nijverheid informatiseren in netwerk

De regering neemt 10 initiatieven  om de nijverheid tegen 2025 te informatiseren in netwerkverband. Elektronica groep Haier maakt al een rechtstreekse verbinding tussen de wensen van de verbruiker en de productielijn zodat uw naam of foto afgeprint kan worden op het gekochte toestel of object. De internetgiganten hebben ondertussen hun oog laten vallen op sector van de slimme wagens waar de kruisbestuiving tussen de oude en nieuw nijverheid al aan de gang is.

industry4.0De Chinese regering heeft nu ook een plan dat Industrie 4.0 wil realiseren: na de stoommachine, de elektriciteit en de computer is immers het vierde tijdperk aangebroken waarin de nijverheidsproducten in een netwerk met elkaar zullen verbonden zijn. Het regeringsplan wil dan ook de nijverheid tegen 2025 moderniseren op een tiental manieren: eerst met internettechnologie, en voorts gesofistikeerde uitrusting en robotten, met astronautische instrumenten, zee-engineering uitrusting, geavanceerde shipping, spoor- en andere faciliteiten, groene voertuigen, elektrische uitrusting, bio geneeskunde, geavanceerde medische uitrusting en landbouwmachines.
De verwachting is dat het gebruik van “Internet in de nijverheid” de efficiency met 20 % kan opdrijven, de industry-4.0bkosten kan verminderen met 20% en de koolstofuitstoot kan reduceren met 10 %. Volgens het rapport dat China Business News kon inkijken wordt verwacht dat gedurende de komende 20 jaar het “Internet in de Nijverheid” 3000 miljard yuan aan economische groei oplevert. China staat internationaal vooraan op dat vlak.  Volgens het Duitse Fraunhofer-Institut für arbeitswirtschaft und organisation (IAO) heeft China op het vlak van Industrie 4.0 sinds 2013  2.500 patents geregistreerd, de VS  1.065 patenten en Duitsland 441.
Elektronicaproducent Haier heeft niet op het plan gewacht om op grote schaal massaproducten te vervaardigen die de klanten beter op maat bedienen. De groep test een technologie uit die de wensen van de consument rechtstreeks verbindt met de robotten aan de productielijn. Een origineel kleefticket op een flesje of een foto met naam op een toestel, het kan door het online sturen van het gewenste beeld naar de robot.

 Slimme auto’s

carplayNadat de internetgiganten gingen focussen op online video en muziek, op de horeca en ook op de financiële sector, lieten ze recentelijk hun oog vallen op slimme wagens. Eigenaar Tencent van de populaire WeChat toepassing heeft met Hon Hai en met luxewagen verdeler China Harmony AutoHolding een team gevormd om een business model te exploreren dat leidt tot het maken en verkopen van slimme elektrische wagens.
Dit initiatief is in concurrentie met Baidu en Alibaba. Baidu sloot met diverse automerken een overeenkomst om nog dit jaar een slimme wagen te vervaardigen waarvan Baidu de internettechnologie zou op zich nemen. Baidu lanceerde eerder al CarLife, een grensoverschrijdend platform voor geconnecteerde auto’s dat gebaseerd is op Baidu Maps. Daarnaast hebben Alibaba en autobouwer SAIC een miljard opzij gezet om samen de ontwikkeling van internauto’s te garanderen.
BAIC gaat in zee met Leshi Internet (LeTV) om slimme wagens te vervaardigen. Het eerste alibabasaicmodel zou op het autosalon van Shanghai getoond worden, maar niet voor 2016 op de markt gebracht worden. Eerder dit jaar introduceerde LeTV het eerste user interface voor auto’s dat diverse digitale toestellen als gsm’s en tablets in de wagen met elkaar verbindt. Zowel BAIC als LeTV investeerden al samen in Atieva die  diverse groene wagens ontwierp en werken al samen op dit vlak.
Hun samenwerking omvat zowel onderzoek & ontwikkeling van wagens, het vervaardigen van onderdelen en de naverkoopdiensten. Hoewel het wachten is op het aanstaande autosalon van Shanghai voor de details, is nu al duidelijk dat het een elektrische slimme wagen zal zijn met mogelijkheid tot kunstmatige intelligentie. Het zou kunnen dat het toekomstig systeem gecontroleerd kan worden met de stem, aanraking of beweging en voorts automatisch kan navigeren, chatten in groep, muziek- en online radio- en video streaming. Een mooi voorbeeld hoe de internetsector samen ontwikkelt met de klassieke industrie.
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *