Regionaal vliegtuig ARJ21: eindelijk doorbraak

De ARJ21, een tweemotorig vliegtuig voor regionaal vervoer van 90 tot 105 passagiers is sinds einde juni operationeel. Op de luchtvaartshow van Farnborough werden ook belangrijke bestellingen geboekt. De Chinese luchtvaart begint zijn volledige afhankelijkheid van Boeing en Airbus te doorbreken.

chinees vliegtuigDe ARJ21 is helemaal van Chinese makelij. Het toestel lijkt wel geïnspireerd op de Amerikaanse MD80. Het project nam een aanvang in 2002 en toen werd gehoopt dat het toestel einde 2007 commerciële vluchten zou kunnen uitvoeren. De technische vereisten om de noodzakelijke internationale certificaten te bekomen bleken moeilijker dan gedacht en uiteindelijk kon de eerste commerciële vlucht van Chengdu Airlines dit jaar doorgang vinden.
De ARJ21 is intussen verkocht aan 18 klanten, voornamelijk Chinese luchtvaartmaatschappijen, die samen 308 toestellen kochten. Gegadigden plaatsten echt grote bestellingen op de recente luchtvaartshow in Farnborough. Een contract voor 60 vliegtuigen is ondertekend tussen de fabrikant COMAC uit Shanghai , de China Aircraft Leasing Group (CALC) en Friedmann Pacific Asset Management (FPAM). FPAM zal de toestellen ter beschikking stellen van een Indonesische luchtvaartmaatschappij. Met dit contract lijkt de ARJ21 ondanks alle vertraging toch definitief gelanceerd, ook op de internationale markt.
COMAC werkt nog aan een groter vliegtuig, de C919 met maximum 174 passagiers en geschikt voor de langere afstand. Dit project is in 2010 gelanceerd. Er was samenwerking met Ryanair voor het vastleggen van de specificaties. Volgens de voorlopige planning moet het toestel dit jaar voor het eerst echt vliegen, en zouden de commerciële leveringen al in 2018 kunnen aanvangen. COMAC hoopt dat de vele obstakels die de ARJ21 bijna zeven jaar vertraagden een goede leerschool geweest zijn om de C919 wel min of meer volgens planning klaar te krijgen. Vanaf 2020 zouden de Chinese vliegtuigbouwers de international concurrentie met Boeing en Airbus kunnen aangaan.
Bronnen: People’s Daily, Wikipedia
F

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *