Slimme mobiliteit een strategie van de toekomst

China versnelt zijn inspanningen op het gebied van slimme, verbonden voertuigen. Hoge ambtenaren kondigen een nieuwe beleidsfase aan terwijl internationale autofabrikanten en Chinese technologiebedrijven werken aan het uitstippelen van de mobiliteit toekomst .

Een autonoom voertuig vervoert passagiers tijdens de World AI Conference in Shanghai. Foto China Daily Disclaimer

Intelligente en verbonden voertuigen zijn een ‘strategische richting’ geworden voor de omvorming van de automobielsector, aldus onderminister Xin Guobin van Industrie en Informatietechnologie tijdens de 2025 World Intelligent Connected Vehicles Conference. Xin kondigde aan dat het ministerie een nieuw ontwikkelingsplan zal opstellen voor de komende 15e vijfjarenplanperiode (2026-2030), dat betrekking heeft op intelligente, verbonden en nieuwe energievoertuigen. ‘We zullen technologische innovatie ondersteunen, de diepgaande integratie van kunstmatige intelligentie en de auto-industrie bevorderen en doorbraken in de volgende generatie architecturen en hoogwaardige chips versnellen’, stelde Xin in het vooruitzicht. ‘We zullen ook de normstelling voor gecombineerde rijhulpsystemen en autonome rijsystemen bevorderen, de toegang tot de voertuigproductie verbeteren en de concurrentie op de markt reguleren.’

China heeft al een uitgebreid ecosysteem opgebouwd dat slimme cockpits, autonoom rijden en cloudconnectiviteit omvat waarbij meer dan 60 % van de nieuwe personenauto’s nu is uitgerust met gecombineerde rijhulpsystemen. In ongeveer 20 steden lopen momenteel proefprojecten voor de integratie van voertuigen, wegen en cloud met meer dan 35.000 kilometer aan testwegen en meer dan 11.000 intelligente units langs de weg. Het Transportministerie bereidt ook richtlijnen voor in het kader van zijn ‘AI + Transport’-initiatief, waarbij wordt benadrukt dat slimme, verbonden voertuigen en autonome rijtechnologieën een centrale rol zullen spelen bij de bouw van een schaalbaar en repliceerbaar intelligent transportnetwerk.

Minister Liu Wei verklaarde dat de toekomst ligt in een ‘intelligent, meerlagig transportsysteem dat wordt aangedreven door technologische innovatie’ waarbij hij benadrukte dat vooruitgang afhankelijk is van het cultiveren van lokaal ontwikkelde ‘nieuwe kwalitatieve productiekrachten’. Het beleid gaat verder dan innovatie en implementatie, het richt zich ook op verfijning van de regelgeving en veiligheidsgaranties. Viceminister Xin zei dat het ministerie vaart zal zetten achter het opstellen van normen voor gecombineerde rijhulpsystemen en autonome voertuigen, de procedures voor productielicenties zal optimaliseren en eerlijke concurrentie zal bevorderen.

De dringendheid vloeit voort uit toenemende bezorgdheid over de veiligheid. Volgens de Staatsadministratie voor Marktregulering werden alleen al in 2024 2,56 miljoen voertuigen teruggeroepen vanwege problemen met het rijhulpsysteem, wat neerkomt op 23 % van het totale aantal terugroepacties in dat jaar. Een ontwerp-kennisgeving heeft tot doel het beheer van terugroepacties voor slimme NEV’s te versterken en tegelijkertijd overdreven marketing en oneerlijke concurrentiepraktijken aan banden te leggen.

Autobouwers

Uit onze substack post (zie onder)

De industriële ontwikkelingen worden nauwlettend gevolgd door wereldwijde autofabrikanten en technologiebedrijven. BMW-bestuurraadslid Jochen Goller , zei dat de overgang naar intelligentie, elektrificatie en decarbonisatie de wereldwijde auto-industrie hervormt en nieuwe kansen creëert voor internationale samenwerking in China. Hij zei dat China niet enkel de grootste afzetmarkt van BMW wereldwijd is, maar ook een grensgebied voor technologische innovatie en een belangrijke drijvende kracht achter industriële omvorming.

Geely voorzitter Li Shufu  merkte op dat de industrie het stadium van conceptuele verkenning voorbij is en een tijdperk van echte technologische doorbraken en praktische toepassingen is ingegaan. ‘Software bepaalt nu de auto’, verklaarde hij eraan toevoegend dat AI de nieuwe motor van groei is geworden en dat Geely het AI-concept in zijn hele waardeketen bevordert – van architectuur en aandrijflijn tot de cockpit. Voorzitter Zhu Huarong van China Changan Automobile Group beschreef slimme verbonden voertuigen als de ‘ware toekomst van mobiliteit’ en voorspelde tevens dat de volgende generatie digitale voertuigen zal evolueren naar volledig geautomatiseerde automobielrobots. CEO Cao Xudong van de Chinese starter Momenta gespecialiseerd in autonoom rijden, vond dat de sector na jaren van snelle expansie een fase van reflectie en consolidatie van de regelgeving is ingegaan. Hij beschouwt de invoering van verplichte nationale normen als een mijlpaal voor het bereiken van een hoogwaardige, volwassen ontwikkeling. ‘In de toekomst zullen ondersteunende rijsystemen het overgrote deel van de gereden kilometers voor hun rekening nemen – tot L3- en L4-niveaus die hands-off en eyes-off rijden mogelijk maken’, aldus Cao die voorszag dat dergelijke mogelijkheden zich na 2030 snel zouden kunnen verspreiden. Oprichter William Li van de Chinese NEV-fabrikant NIO stelde dat de missie van autonoom rijden in de eerste plaats op veiligheid gericht moet zijn.

Bron China Daily

Bekijk voor een rit in een taxi zonder bestuurder, onze substack post