Slimme TV noopt tot reorganisatie van de bedrijfsoperaties

De Chinese producenten TCL, Changhong en Konka hervormen hun productiewijze en passen deze aan aan het online tv tijdperk . Om de snelle ontwikkeling te beheersen, ontstaan platformen waarbij niet enkel ontwerp, productie en marketing geïntegreerd verlopen, maar ook hardware toepassingen en content meer op elkaar inspelen.

TCLsmartZoals de zwartwit-tv door de kleuren-tv wordt opgevolgd, zo komt na de vlakscherm-tv de slimme televisie. Ook de makers van huishoudtoestellen en tv’s gaan in op de oproep van premier Le Keqiang om zich in te schakelen in de “Internet Plus”-strategie. Langzaam maar zeker laat deze strategie de verbruiker toe om zijn televisie, koelkast en airco thuis te controleren via zijn mobiele telefoon.
Elektronicagigant TCL blijkt vooraan te staan in de beweging. Zegt vicevoorzitter Liang Qichun van TCL: “We zijn overgeschakeld van een product management naar een gebruikers management”. Het bedrijf uit Guangdong heeft een open, interactief platform systeem opgezet om gebruikers/klanten te leiden en te motiveren in het gehele proces van ontwerp, ontwikkeling, testen en beoordeling van de producten. ‘Big data’ analyse distilleert hieruit de resultaten van wat de klant wil: zo vervaardigt TCL nu een reeks slimme producten als tv’s, set-top boxen, gsm’s, draagbare toestellen en IMAX-thuiscinema’s. Door het slimme thuissysteem kunnen meerdere terminals enkel door een machine worden aangestuurd. Haar slimme app werkt via het platform Guangzhou Huan Network Technology dat al 32 miljoen slimme terminals verbindt. Daarnaast heeft TCL partnerschappen met video streaming website iQiyi.com, met leTV Holdings, een band met het China Research Institute of Film Science and Technology en promoot het ook GoLive dat met 4 miljoen abonnees toelaat tezelfdertijd een film thuis te zien terwijl deze nog in de bioscoop speelt.
Dit legt TCL geen windeieren want de omzet groeide vorig jaar met 7% tot 74 miljard yuan met een netto winst smartvbboven 2 miljard yuan. Los daarvan heeft TCL te Tianjin 150 miljoen yuan geïnvesteerd in een recyclage-eenheid voor huishoudtoestellen. In 2014 werden zo 4 miljoen toestellen behandeld en gerecycleerd. Hierbij werd Baidu onder de arm genomen en de gebruiker hoeft maar een foto van het afgedankte toestel op te sturen of het TCL-netwerk komt het aan de deur ophalen. Zelfs de TCL fabrieken in Polen en Mexico spelen een rol in het verbeteren van de duurzame productie. Voor TCL is het Internettijdperk een opportuniteit om de Japanse concurrentie te verslaan.

Onweerstaanbaar

Changhong startte zijn slimme strategie in 2013. In maart 2014 lanceerde het bedrijf uit Sichuan de “CHiQ” CHiQproducten waaronder tv’s, koelkasten, airco’s evenals een cloud dienstenplatform en een big data center. De gebruikers hoeven maar hun mobiele telefoon te gebruiken om CHiQ te controleren i.p.v. hun afstandsbediening. De CHiQ-koelkast kan de gebruikers aan de versheidsdatum van hun voedsel herinneren door beeldherkenningstechnologie via de cloud. De CHiQ-airco kan de temperatuur van het menselijk lichaam detecteren en de temperatuur er aan aanpassen.
Konka van zijn kant wenst zich om te vormen van een productenmaker naar een platform voor content, toepassingen en hardware. Voorzitter Wu Siyuan zei in 2014 van Konka de hardware firma te maken die het meest weet over Internet. Deze transformatie is volgens analisten een onweerstaanbare ontwikkeling en wie niet meedoet, geraakt achterop. De Japanse elektronicagiganten Sony, Panasonic, Toshiba, Sharp trekken zich in China langzaam terug uit de huishoudtoestellen om B2B te beklemtonen, de bouw, het nucleaire, huisvesting en (verbonden) auto’s. Door de lagere arbeidskosten en het regelmatig updaten van de technologie hebben de Chinese bedrijven wel voordelen. De snelheid waarmee producten geüpdatet worden is sneller dan voordien. Daarom dat de Chinese producenten hun operationele modellen omvormen tot platformen die het gehele productieproces omvatten van ontwerp tot de na-verkoop.

Funshion

smarttv.jpgEen voorbeeld van doorbraak  met de vorming van een nieuw ecosysteem bij de ontwikkeling van slimme tv’s is Beijing Funshion Online Technology dat pas in 2005 ontstond. Terwijl de meeste slimme tv’s in China rond 5000 yuan kosten, bracht Funshun op 10 december 3 modellen op de markt die tussen 1799 yuan (43 inch) en 2799 yuan kosten voor een 55 inch model. De 3 modellen gebruiken allen 4K-resolutie, het laatste in ultra high definitie technologie. Volgens CEO Luo Jiangchun ligt het geheim van de concurrentiële prijs bij het gehele ecosysteem van samenwerking bij de firma.
Funshion heeft onder meer Shanghai Oriental Pearl Media als partner, Shenzhen MTC, Haier, Panda Electronics en Gome Electrical Appliances Holding. Oriental Pearl is verantwoordelijk voor de programma’s van Internet-tv en zal dit jaar nog 1,5 miljard investeren in copyrights zodat het binnen 3 jaar over 30 miljoen gezinsabonnees beschikt. Shenzhen MTC en Panda Electronics staan in voor de hardware. Gome en Haier worden de verkoopskanalen via hun ketens. Funshion heeft zich als doel gesteld om binnen 3 jaar minstens 12 miljoen slimme tv’s te verkopen. Volgens statistieken van All View Cloud bedroeg de penetratiegraad van 4K tv’s in 2014 enkel 14%. Tijdens de eerste 10 maanden van 2015 bedroeg dit al 32 % van de verkochte toestellen en tegen 2020 wordt 80 % verwacht.
Bron: China Daily
Lees ook hoe Haier zijn productie omvormde

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar