Volkswagen en Xpeng zullen hun gemeenschappelijk bouwplatform CEA niet enkel gebruiken voor EVs maar ook voor de bouw van benzine- en hybride wagens. Alibaba heeft Meiituan even overtroffen in de sector bestellingen op aanvraag. We hebben twee uitgebreide secties over chips en bedrijfsresultaten. De overheidstoelagen op auto’s missen hun effect niet.

XPeng Motors gaat zijn strategische samenwerking met Volkswagen Group China uitbreiden voor de ontwikkeling van de China Electronic Architecture (CEA). In juli 2024 werd tussen beide bedrijven overeen gekomen om gezamenlijk de regionale elektronische en elektrische architectuur CEA te ontwikkelen voor nieuwe EVs. In de verklaring zegt XPeng Motors nu dat de meer uitgebreide samenwerking ertoe zal leiden dat de CEA niet enkel in de volledig EV-platforms van VW in China zal worden geïntegreerd, maar ook in zijn benzine- en plug-in hybride modellen. Voorzitter en CEO van Volkswagen Group China Ralf Brandstaetter meent dat dit niet alleen het concurrentievermogen van zijn wereldwijde elektrische platform in China zal versterken, maar ook de technologische complexiteit verminderen en de kostenefficiëntie verhogen. ‘Door deze samenwerking kan VW gebruikmaken van de Chinese technologie op het gebied van slimme EVs om zijn eigen tekortkomingen op het gebied van intelligentie aan te vullen, terwijl XPeng zijn internationale concurrentiepositie kan versterken door gebruik te maken van de wereldwijde middelen en merkinvloed van VW, aldus secretaris-generaal Cui Dongshu van de China Passenger Car Association . De voordelen van China op het gebied van slimme rijalgoritmen, gegevensverwerking en ecosysteemontwikkeling, in combinatie met de sterke punten van multinationale autofabrikanten op het gebied van voertuigproductie en merkreputatie, zullen de hele sector naar een hoger niveau van intelligentie tillen, aldus Cui. Gt
Alibaba overtrof Meituan’s in thuisleveringen
Het dagelijkse leveringsvolume van Alibaba overtrof vorige week kortstondig dat van concurrent Meituan nadat het gratis drankjes aanbood aan klanten. Het aantal bestellingen op Alibaba’s instant commerce-kanaal Taobao Shangou overschreed donderdag de 100 miljoen, 20 miljoen minder dan Meituan. Nadat Meituan zijn promotie op vrijdag en zaterdag stopzette, haalde Taobao Meituan in, aldus LatePost. Volgens Morgan Stanley verschoof de sector van een ‘bijna-monopolie van Meituan naar een bijna-duopolie’ met de opkomst van Alibaba omdat de uitdager royale subsidies verstrekte aan klanten, bezorgers en handelaren om marktaandeel te winnen. De twee bedrijven zullen in 2030 waarschijnlijk een gelijk aandeel hebben in de Chinese markt voor bezorging op aanvraag, aldus de bank. Op het gebied van voedsellevering zal Meituan tegen 2030 de markt domineren met een aandeel van 75 % in termen van bruto transactiewaarde, maar zijn aandeel in de totale instant commerce-sector kan dalen tot 48 %, bijna evenveel als het aandeel van 47 % van Alibaba, volgens schattingen van Morgan Stanley. SCMP
Chips, chips, chips
*China staat op het punt om zijn eerste in eigen land ontwikkelde e-beam lithografietool voor commercieel gebruik te leveren. Lithografiesystemen zijn cruciaal voor de massaproductie van chips. De machine genaamd Xizhi is ontwikkeld door een kwantumtechnologielaboratorium aan de Zhejiang-universiteit in Hangzhou en gebruikt een gefocusseerde elektronenstraal om chipcircuits op siliciumwafers te ‘schrijven’. E-beam lithografiemachines kunnen geen chips op grote schaal produceren zoals de DUV- en EUV-lithografiesystemen, maar ze blinken uit in de testfase van de productie en bieden een hoge precisie bij het aanbrengen van patronen op circuits en flexibiliteit bij het ontwerp. Xizhi is goedkoper dan geïmporteerde machines en kan circuitlijnen aanbrengen die slechts 8 nanometer breed zijn, met een positioneringsnauwkeurigheid van 0,6 nanometer, wat voldoet aan de internationale normen.. SCMP
*DeepSeek heeft zijn nieuw model uitgesteld nadat het er niet in geslaagd was om het te trainen met chips van Huawei.. Volgens de Financial Times werd DeepSeek door de autoriteiten aangemoedigd om de Ascend-processor van Huawei te gebruiken in plaats van de systemen van Nvidia. Maar de Chinese starter ondervond aanhoudende technische problemen tijdens het R2-trainingsproces met Ascend-chips, waardoor het bedrijf besloot om Nvidia-chips te gebruiken voor de training en Huawei-chips voor de inferentie, aldus de bronnen. Volgens de FT-bronnen heeft Huawei een team van ingenieurs naar het kantoor van DeepSeek gestuurd, maar niettemin kon DeepSeek geen succesvolle test uitvoeren op de Ascend-chip.. DeepSeek werkt nog steeds samen met Huawei om het model compatibel te maken met Ascend voor inferentie, aldus de bronnen. Chinese mediaberichten suggereren dat het model mogelijk al in de komende weken wordt uitgebracht. Over de oceaan in de Verenigde Staten blijkt de lang verwachte lancering van Chat-GPT5 ernstig tegen te vallen. FT/CNN
*De Chinese starter in autonoom rijden Momenta test momenteel zijn eerste eigen chip die speciaal is ontwikkeld voor geavanceerde rijhulpsystemen. Hij moet de concurrentie aangaan met producten van gevestigde rivalen zoals Nvidia DRIVE Orin-X-processors, zo meldde mediakanaal 36Kr . Momenta, dat voornamelijk software ontwikkelt voor geassisteerd en autonoom rijden, is in 2023 begonnen met de productie van zijn eigen siliciumchips. Naar verluidt zullen autonome testvoertuigen voor personenvervoer binnenkort in München beschikbaar zijn in samenwerking met Uber voor de lancering van robotaxidiensten. Momenta, dat wordt gesteund door grote autofabrikanten zoals General Motors en Mercedes-Benz, levert naar verluidt ook geavanceerde rijhulpsystemen aan enkele buitenlandse modellen van de Chinese autofabrikant SAIC. Technode
*Na het succesvol onderhoud van president Trump met Intel CEO Tan denkt Trump er aan om de staat in het Intel kapitaal te laten participeren. De beurswaarde van Intel viel van 299 miljard $ tot 104 miljard $ en het was Tans taak dit recht te zetten. Intel plant een fabriek van 28 miljard in Ohio die echter maar klaar zal zijn in 2030-31 SCMP
Korting op auto’s werkt
Chinese autofabrikanten leverden in H1 2025 volgens de China Passenger Car Association 13,3 miljoen auto’s, een stijging van 12,2 % De verkoop van EVs steeg met 33,3 % tot 546.800 eenheden. Volgens een rapport van JPMorgan bereikte de gemiddelde korting die Chinese fabrikanten van elektrische en benzineauto’s op het vasteland aanboden in juni een recordhoogte van 17,4 %.. Deze daalde echter tot 16,7 % vorige maand, toen autofabrikanten gehoor gaven aan de oproep van Beijing om de prijzenoorlog te beëindigen. Volgens gegevens van de China Association of Automobile Manufacturers daalde het totale aantal leveringen van EVs waaronder personenauto’s en bedrijfsvoertuigen zoals bussen op het vasteland in juli met 5 % ten opzichte van een maand eerder tot 1,26 miljoen stuks. Volgens Fitch Ratings zou de vraag naar auto’s in het derde kwartaal kunnen afnemen naarmate fabrikanten geleidelijk uit de prijzenoorlog stappen. De verkoop zou echter in het laatste kwartaal weer kunnen aantrekken omdat kopers profiteren van belastingvoordelen die aan het einde van het jaar aflopen, aldus Fitch. Kopers van EVs op het vasteland zijn sinds begin 2024 vrijgesteld van 10 % omzetbelasting. Vanaf januari 2026 wordt echter 5 % belasting geheven op de aankoop van EVs en vanaf 2028 10 %. SCMP
Bedrijfsresultaten
*De nettowinst van Tencent steeg in de drie maanden tot eind juni met 16 % tot 56 miljard yuan en de omzet steeg voor het elfde kwartaal naeen met 15 % tot 184,5 miljard yuan, De vooruitgang wordt toegeschreven aan het gebruik van AI op het gebied van game-content, betrokkenheid en monetisatie. Videogames bleven een belangrijke bron van inkomsten door een stijging van de binnenlandse verkoop met 17 % tot 40,4 miljard yuan. De omzet uit buitenlandse games steeg met 35 % tot 18,8 miljard yuan. . Het aandeel is dit jaar met 40,5 % gestegen. SCMP
*De omzet van JD.com groeide in K2 met 22 % en het bedrijf profiteerde van overheidssubsidies voor consumenten en een agressieve expansie naar nieuwe markten, zoals voedsellevering.. Het bedrijf rapporteerde een omzet van 356,7 miljard yuan voor K2 ongeveer 6 % boven de verwachtingen. De nettowinst halveerde tot 6,2 miljard yuan, maar die daling was minder groot dan gevreesd. De marges slonken tot 1,7 % als gevolg van de kosten van die opmars op de markt voor voedselbezorging. De marketinguitgaven zijn meer dan verdubbeld tot 27 miljard yuan, wat wordt toegeschreven aan promoties voor nieuwe bedrijfsinitiatieven. Bloomberg
*Geely Auto rapporteerde een winstdaling van 14 % in H1 ondanks een omzetstijging. De winst over de periode januari-juni kwam uit op 9,3 miljard yuan tegenover 10,8 miljard yuan een jaar eerder. De winst overtrof de verwachte 7,6 miljard yuan en de omzet steeg met 27 % tot 150,3 miljard yuan. Zonder eenmalige winsten en verliezen steeg de onderliggende nettowinst van het bedrijf met 102 % tot 6,7 miljard yuan. Geely leverde in de eerste helft van het jaar 1,41 miljoen benzine- en elektrische auto’s aan klanten, een stijging van 47 % ten opzichte van een jaar eerder. De verkoop van elektrische auto’s steeg met 126 % tot 725.000 eenheden. SCMP