Tencent koopt Supercell voor $ 8,6 miljard

Internetgigant Tencent wil tegen $ 8,6 miljard 84 % kopen van de succesvolle Finse gamesproducent Supercell. Verwacht wordt dat de markt van mobiele spellen dit jaar met 21% stijgt tot $ 37 miljard. Als de koop goedgekeurd wordt, verwerft Tencent 13 % van de wereldwijde spellenmarkt.  

supercellSoftbank verkocht recentelijk nog voor $ 1 miljard aandelen in Alibaba om verliezen te delgen in de VS waar ze een meerderheidsaandeel heeft in Sprint. Nu verkoopt Softbank ook haar aandelen in het Finse Supercell tegen $ 8,6 miljard, de grootste koop ooit van Tencent in het buitenland. Supercell werd in 2010 opgericht en kreeg veel applaus van de mobiele gamers voor de 4 spellen Clash  of Clans,  Clash Royale,  Boom Beach  en Hay Day. Naar eigen zeggen telt Supercell dagelijks 100 miljoen actieve gamers. ‘Clash of Clans’ was vorig jaar het meest succesvol met een opbrengst van $ 1,35 miljard, aldus thepaper.cn.
In 2011 kocht Tencent al tegen $ 230 miljoen ‘League of Legends’ game producent Riot Gamesat.  ‘League of Legends’ bleek vorig jaar het succesrijkste spel met $ 1,63 miljard opbrengst. De globale waarde van Supercell wordt op $ 10,2 miljard geraamd en dat is zowat een verdubbeling met een jaar geleden. Tencent dat in het Westen nog te weinig bekend is, had dinsdag berekend een marktkapitalisatie van $ 207 miljard en dat is meer dan Oracle of Intel. Online spellen waren vorig jaar goed voor meer dan de helft van Tencents $ 15 miljard inkomsten. ‘We zijn erg optimistisch over de markt van mobiele spelen’ aldus Tencent voorzitter Martin Lau.
Verwacht wordt dat de omzet wereldwijd dit jaar met 21 % stijgt en dit is meer dan bij de console- en de spelersgampc-spellen, aldus onderzoek firma Newzoo BV. Toch blijkt dat op de online winkels van zowel Apple als Google het grote geld enkel vloeit naar een handvol uitgevers zoals: Supercell, Machine Zone en King Digital Entertainment. Het spel zelf wordt gratis aangeboden, maar het inkomen komt vooral uit het virtuele geld en andere attributen die de ervaring beter maken. Het spelen van spellen is een van de voornaamste beweegredenen waarom gebruikers hun mobiele toestellen gebruiken, aldus Pacific Crest Securities analist Evan Wilson. Volgens Newzoo was Tencent al vorig jaar de grootste uitgever van spellen, maar met Supercell zou Tencent 13 % in handen hebben in de wereldwijde gaming markt die $ 100 miljard waard is. Logisch dus dat CEO Ilkka Paananen van Supercell zijn spelplatformen aanpast aan Tencents ‘We Chat’-platform met zijn honderden miljoenen gebruikers. Tencent heeft Supercell beloofd alle nodige onafhankelijkheid te garanderen en ook het hoofdkwartier zetel blijft in Helsinki. De deal die beslecht zou worden in het derde kwartaal is wel nog onderworpen aan de goedkeuring van zowel de VS, Europa en Zuid-Korea.
Bronnen: Peoples Daily, WSJ, Yahoo

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *