Twaalfde vijfjarenplan voor e-commerce

China’s twaalfde Vijfjarenplan voorziet dat betreffende e-commerce het B2B volume 15.000 miljard yuan gaat overstijgen en KMO’s die regelmatig e-commerce gebruiken 60 % zullen uitmaken. In de detailhandel verwacht het Plan een volume van 3000 miljard yuan, goed voor 9 % van alle kleinhandel.
Recentelijk heeft China het ontwikkelingsplan bekend gemaakt van e-commerce gedurende dit twaalfde vijfjarenplan. Tegen 2015 moet het globale volume van e-commerce verviervoudigen tot 18.000 miljard yuan RMB. Merkwaardig is dat de e-commerce wel een robuuste vitaliteit vertoont, terwijl het internationaal financieel crisis is. Hoewel de markt van de huishoudtoestellen sinds begin dit jaar slabakt, groeide de online-verkoop tijdens het eerste kwartaal van de Chigo-airco’s bijvoorbeeld met 300 %. Meer en meer bedrijven wagen zich in China op het pad.
Met het instellen van online-krediet beoordelingssystemen en de standaardisering van het elektronisch betalen floreert de e-commerce niet enkel in B2C maar ook in C2C, dus tussen de verbruikers onderling. Tijdens het elfde vijfjarenplan groeide de sector jaarlijks met 100 %. De koek zal nog groter worden door het mobiel internet. Recentelijk heeft 360buy.com een nieuwe technologie gelanceerd waarbij de verbruiker met zijn Gsm een foto maakt in de winkel en dit voorwerp erkend wordt en kan besteld worden bij 360buy.com. Daarnaast is het aantal individuele gebruikers bij Taobao’s mobiel platform groter geworden dan 100 miljoen en het aantal zou dit jaar nog het 200 miljoen overschrijden. Van een explosie gesproken. Bijgevolg wil het Plan de uitbreiding van mobiele e-commerce toepassingen stimuleren: dit kan gaan van toepassingen in landbouw, openbare en welzijnsdiensten tot de nijverheid. Vanzelfsprekend worden bepaalde piloten ondersteund zoals het online aanschaffen van tickets; betalen van publieke nutsvoorzieningen tot en met technologieën als smart terminals, smart cards en chips, kaartlezers en veiligheidsmanagement. Wat de penetratiegraad betreft, voorziet het Plan een percentage van online aankoop en verkoop bij de bedrijven van 50 en 20 % van hun globaal cijfer respectievelijk. Meer dan 60 % van de KMO’s zullen frequent e-commerce gebruiken.
VS, China- cijfers
Volgens gegevens van DDMA is de EU momenteel de grootste online markt met 263 miljard $ verkoop, gevolgd door de VS met 202 miljard $ en China is derde met 125 miljard $ of 773 miljard yuan. Gegevens van PWC tonen dat de Chinese online shoppers dit acht maal doen per maand, 4 maal meer dan de Europese en 5 maal meer dan de Amerikaanse verbruikers. In 2011 bedroeg het globale Chinese inkomen uit online-verkoop dus 773 miljard yuan, terwijl het in 2010 461 miljard yuan was. Dit jaar zou dit met 50% groeien tot 1180 miljard yuan, aldus cijfers van de Boston Consulting Group (BCG): zij voorzien een online verkoop van 7,4 % in 2015, terwijl dit nu 3,3 % bedraagt. De Amerikaanse cijfers voorzien tegen 2015 een jaarlijkse aangroei in China van 33 % om dan 2000 miljard yuan te bereiken, een flink stuk minder dan wat China’s eigen plan voorhoudt. De Amerikaanse cijfers voorzien dat in 2016 16 % van China’s detailhandel online zal verlopen, meer dan in de VS waar het 12 % bedraagt. In China is de markt echter sterk gefragmenteerd. Insiders verwachten dat het gevecht om China’s online-kopers niet in de eerstelijns-steden als Peking, Shanghai of Kanton zal worden uitgevochten, maar wel in de tweedelijns-en derdelijns-steden. Volgens PWC zoeken 60 % van de Chinese online shoppers kledij en schoenen, waar dit in Nederland maar 23 % bedraagt. Toch blijft de Chinese markt gedomineerd door verbruikers die jagen naar premium-producten, maar zijn  de luxeproducten het sterkst stijgend segment.
Uitdagingen
Volgens consulent Chen Shousong van AT Kearney hebben lokale e-commerce firma’s een voetje voor in de markt vergeleken met de multinationale spelers. De multinationals aarzelen te investeren zolang ze niet vertrouwd zijn met de markt. Internetfirma’s spelen sneller op de bal, hebben een kortere levenscyclus en verdwijnen soms snel. Amazon China die hoofdzakelijk in het B2C-segment opereert, ligt na acht jaren nog steeds achter op Tmall (Taobao) en Jingdong Mall (360buy.com). Om klaar te zijn voor nieuwe steden moeten zowel de diensten, de aanbodketen als de infrastructuur klaar zijn. Amazon China gaat momenteel na of het niet beter met een eigen logistiek netwerk start. Deze logistiek is duidelijk een probleem in de sector. Totnogtoe had China volgens BCG het voordeel dat een pakje afleveren er 6 maal goedkoper was dan in de VS. Doordat de online-winkels de aflevering van hun pakjes outsourceten naar derde partijen, blijkt dat daarover heel wat negatieve feedback komt. Volgens Jingdong Mall komen er twaalf maal meer klachten over aflevering door derde partijen dan door een eigen logistieke dienst. Daarnaast stegen de distributiekosten 200 % de afgelopen 5 jaren. Volgens de The China Federation of Logistics and Purchasing stegen de stockagekosten met 22 % het afgelopen jaar en de management kosten met 18 %. Geen wonder dus dat Alibaba van plan is de komende 3 tot 5 jaar 4 miljard $ te investeren in een netwerk van opslagplaatsen in 52 steden zodat de besteller zijn product binnen de 8 uur zou ontvangen. Voor de gewone kleinhandeketens ligt de uitdaging eerder in de integratie van het online- en het offline netwerk. Afleveren van goederen en een teruggave zijn eerder nieuw voor hen. De offline handel is echter verplicht het online gebeuren goed te begrijpen want online informatie is vaak de eerste basis voor de aanschaf van een product, vooral bij grote producten als meubilair. Dit is dan weer iets waar 360buy.com -tweede grootste B2C-website- zich minder aan moeten gelegen laten: zij tekenden zopas de aankoop voor 80 miljard huishoudtoestellen met zowel Chinese en buitenlandse producenten. Dit zal ongetwijfeld traditionele ketens als Suning en Gome onder druk zetten. Ook 360buy zal de komende drie jaren 50 tot 60 opslagplaatsen in het land bijbouwen. 360buy of Jingdong realiseerde vorig jaar voor 30 miljard verkoop en wil dit jaar 20.000 personen aanwerven. Nu al werken 2,65 miljoen personen in de sector van de e-commerce, de sector waarin de komende jaren ongetwijfeld nog interessante evoluties zullen te noteren vallen. Het stoppen van de samenwerking tussen Rakuten en Baidu is negatief . Positief is de investering van Walmart in Yihaodian. Het is afwachten of de geruchten over een samenwerking tussen Dangdang en Gome op waarheid berusten.
Bron: Economic Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *