Verslaving van jongeren aan gaming ‘zo goed als opgelost’.

Volgens een officieel rapport is de verslaving van jongeren aan internet spelletjes opgelost. Het gebruik is aanzienlijk verminderd tot een aanvaardbaar niveau. Buitenlandse waarnemers verwachten dat de huidige strenge beperkingen zullen versoepeld worden.

Foto Lars Plougmann, Creative Commons Disclaimer

Een rapport van het Chinese China’s Game Industry Group Committee, een werkgroep die afhangt van de regelgever voor gaming, stelt dat het probleem van kinderen die aan spelletjes op het internet verslaafd zijn ‘zo goed als opgelost’ is. Bij 70% van de minderjarigen is het spelgebruik teruggedrongen tot minder dan drie uur per week.

Dat nog steeds 30% van de kinderen meer dan drie uur per week op internet speelt kan door medewerken van de ouders. 35% van hen zegt hun kinderen op het internet te laten gaan met de identiteit van een ouder.

Volgens de Financial Times is het verschijnen van het rapport een duidelijke aanwijzing dat de overheid de strenge beperkingen op gaming door minderjarigen zal versoepelen. Die werden in de zomer van 2021 ingevoerd omdat het aantal verslaafde jongeren alarmerend toenam. Staatsmedia spraken zelfs over ‘spirituele opium’ voor kinderen. De toegang van jongeren tot spelletjes op internet werd drastisch beperkt tot één uur per dag op vrijdag, zaterdag en zondag en er werd een systeem voor leeftijdscontrole ingevoerd. Vergunningen voor nieuwe spelletjes bleven on hold tot april dit jaar.

Versoepeling op komst?

Door de maatregelen werden vooral aanbieders Tencent en NetEase getroffen. In het derde trimester dit jaar lag de tijd die kinderen aan gaming besteedden bij Tencent 92% lager dan vorig jaar. Tencent maakte vorige week bekend dat zijn organisatie nu volledig conform de reglementering is gebracht en verwacht dat het weldra vergunningen voor meer nieuwe spelletjes zal krijgen.

Er zijn nog meer aanwijzingen voor een soepeler politiek. In het partijblad Renmin Ribao verscheen een opinie die de positieve rol van de gaming industrie bij de ontwikkeling van spitstechnologie en bij het wereldwijd verspreiden van de Chinese cultuur onderstreepte.

Toch verwachten waarnemers dat het aantal goedgekeurde nieuwe spelletjes lager zal blijven dan vóór 2021. De goedkeuring voor buitenlandse spelletjes zal moeilijker worden.

Zowel Tencent als Netease proberen de beperkingen op de Chinese markt op te vangen door overnames van buitenlandse concurrenten, voor Tencent in Tokio, voor Netease in Parijs. Eveneens in lijn met de regeringspolitiek proberen ze hun gaming technologie te gebruiken als springplank voor doorbraken in virtuele realiteit.

Bron: Financial Times

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.