Viruscrisis werkt nieuwe sociale tendensen in de hand

De COVID-19 crisis heeft niet enkel teleonderwijs en telewerken in de hand gewerkt. Ook de levering van kruidenierswaren aan huis en live streaming van producten doen er hun voordeel mee. De apps van Bytedance zitten door de lange vakantie thuis duidelijk in de lift.

Illustratie SCMP

Net zoals de SARS-crisis in 2003 de opbloei in de hand werkte van webwinkels Taobao en JD.com verwacht analist Sun Mengzi bij Analysys dat de huidige coronacrisis een verdere digitalisatie van de Chinese samenleving en bedrijfsleven zal veroorzaken. Omdat de scholen gesloten bleven sinds het Chinees nieuwjaar volgden op 10 februari al 50 miljoen studenten online klassen via Dingtalk van Alibaba. Online onderwijs provider TAL Education deelt mee dat zijn online cursussen tijdens de eerste twee weken van het nieuw semester 500 miljoen maal werden bekeken. JD.com zag de verkoop van student tablets tussen 2 en 11 februari verdubbelen. Online klas-provider EEO die dagelijks 200.000 studenten aantrok voor de crisis, telt er nu twee miljoen per dag. CEO en stichter van EEO Song Junbo verwacht wel dat na de epidemie 80% zal afhaken.

Fysicaleraar geeft online les

Een ander domein dat door de crisis opfleurde, was de levering van kruidenierswaren. Meituan zag in februari een verdrievoudiging van deze leveringen, Ele.me een verdubbeling en JD.daojia een verviervoudiging. Volgens Questmobile waren er voor de virusuitbraak 7,8 miljoen online bestellingen, met het Chinees nieuwjaar 10 miljoen en dit steeg tot 12 miljoen per dag een maand later. Ondertussen doken ook nieuwe initiatieven op. Maaltijdbezorgingdsdienst Meituan deelde vrijdag mee op zijn platform voortaan in Beijing ook boeken te zullen aanbieden en dit in samenwerking met 72 boekenwinkels.

Sinds 2016 stelt Alibaba Daobao Live ter beschikking van zijn handelaars. Restauranthouders gebruiken het om recepten te propageren, vastgoedagenten voor virtuele bezoeken aan appartementen, zangers om live concerten te geven en boeren om hun fruit en groenten op de markt bekend te maken. Dit platform heeft bijvoorbeeld het cosmeticabedrijf Forest Cabin toestemming gegeven de online verkoop op te drijven met 45% terwijl door de gedwongen sluiting van de helft van zijn winkels er een daling met 90 % was van de offline verkoop. Het merk heeft 1600 verkopers opgeleid om op Taobao Live aan video streaming te doen. Het zag dan ook 3000 nieuwe leden per dag, in plaats van 800 tot 1000 voor de viruscrisis. Xiaomi heeft beroep gedaan op Taobao Live om zijn nieuwe smartphone Mi 10. te lanceren. Adidas heeft Taobao Live gebruikt voor de online lancering van haar schoenen ‘Superstar’.

Vele ondernemingen namen hun toevlucht tot telewerken. Tencent Meeting heeft begin februari 100.000 cloud hosts toegevoegd om de capaciteit te vergroten. Dingtalk noteerde dat zijn downloads via iPhone en Android smartphones 356 % verhoogden terwijl WeChat Work en Lark van ByteDance respectievelijk met 171% en 650% omhoog schoten, aldus App Annie. Zes miljoen bedrijven hebben DingTalk gebruikt voor telewerk. WeLink van Huawei kreeg honderd duizenden klanten van overheidsinstanties, bedrijven en ziekenhuizen en telt nu 1 miljoen actieve gebruikers. Niet slecht voor het Huawei intern communicatiesysteem dat pas in december open gesteld werd voor de buitenwereld. .

Dingtalk

Ook Bytedance schijnt van de virusuitbraak en de langdurige thuisvakantie te profiteren. Drie van zijn apps stonden in januari in de top 5 van de Apple’s App Store. Jinri Toutiao hijst zich van de 52-ste naar de tweede plaats, de korte video app Xigua video van 36 naar vier en Douyin staat op de vijfde plaats. De film ‘Lost in Russia’ die met het Chinees nieuwjaar niet in de zalen kwam werd ondertussen al 600 miljoen maal online bekeken.

Vergeten we ook niet dat zowel Alibaba, Tencent als Baidu hun medische filialen ten dienste hebben gesteld van de strijd tegen het Covid-19-virus. Ongetwijfeld zal zich dit na de crisis in de gezondheidszorg duurzaam voortzetten.

  SCMP, https://www.usine-digitale.fr, technode

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *