Toerisme en transport pieken tijdens lentefestival

China is toe aan de terugkeer van de migranten na hun week vrijaf voor het lentefestival. We banen ons een weg doorheen de talrijke cijfers over de ‘gouden week’ en de inkomsten uit toerisme en kleinhandel.

Huaihua-station in Hunan

Huaihua-station in Hunan


Vrijdag was de drukste dag in de geschiedenis van de spoorwegen, want die dag werd een recordaantal van 6,3 miljoen passagiers vervoerd of 11 % meer dan de piek van vorig jaar. Gedurende de periode van het Chinees nieuwjaar wordt verwacht dat 210 miljoen zich verplaatsen of 9,5 % meer vergeleken met 2009. Woensdag gebruikten 28 miljoen personen de weg als transport en van 13 tot 16 februari waren dit er 127 miljoen of ook 10 % meer dan vorig jaar. Zaterdag en zondag laatstleden waren het er ook 64 miljoen op beide dagen. Dit ging ten nadele van de waterweg, die met 780.000 passagiers een daling kende van 2,5 %.
Vooral de toeristische sector profiteert van de week vrijaf. De 125 miljoen toeristen brachten 64 miljard yuan binnen. Dit is respectievelijk 26 % en 15 % meer dan vorig jaar. Van de 125 miljoen toeristen waren er 20 miljoen overnachters. Peking zag 7,6 miljoen bezoekers, 5 % meer dan vorig jaar. Noord-Oost-China met de ijssculpturen kreeg 15 % meer bezoekers en in het tropische Hainan moesten hotels gasten doen overnachten in supplementaire campings.
Op de camera vastleggen

Op de camera vastleggen


Hunans Zhangjiajie, dat veranderde van naam naar Avatars Halleluja-berg (omdat de inspiratie van de film er zou liggen), kreeg zelfs één derde meer bezoekers te verwerken. Merkwaardig is dat ook de gebieden die in Sichuan getroffen werden door de aardbeving 15 % aangroei van toeristen kenden: de toeristen willen blijkbaar zien hoe deze gebieden heropgebouwd werden na de aardbeving. Het inkomen door de toeristen groeide er met een kwart.  Zo’n 17 % meer Chinezen bracht een bezoek aan Hongkong en 40.000 vastelanders bezochten Taiwan. Voor dit jaar is op het eiland alles in gereedheid om 1,2 miljoen personen uit de Volksrepubliek te ontvangen, het dubbele van vorig jaar.
De kleinhandel in het algemeen zag de verkoop tijdens het lentefestival aangroeien met 17 % tot 340 miljard yuan. Het aantal bankkaarttransacties steeg met 47 % tot 56 miljard yuan. Transacties voor migrantenkaarten stegen met één derde tot 1,7 miljard yuan tijdens de piek voor de terugkeer. Ten slotte groeide het elektriciteitsverbruik tijdens de gouden week aan met 30 %  en werden tijdens de nieuwjaarsperiode 23 miljard sms-jes verstuurd.

Handel doet gouden zaken
Handel doet gouden zaken

Zie ook CCTV-fragment over de rush
over Zhangjaijie  4 toeristische video’s

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *