Chinese beursfirma’s behoorlijk in O&O

Van ‘s werelds top duizend beursgenoteerde firma’s behoren volgens een studie van  Strategy & PWC.com 130 Chinese bedrijven tot de top spendeerders qua Onderzoek & Ontwikkeling. Samen gaven ze afgelopen jaar $ 46 miljard uit aan onderzoek en ontwikkeling. Dit is 18 % meer dan het jaar voordien.

spendoob

Rang van de uitgaven in China en in de wereld


De ‘2016 Global Innovation 1000 Study’ van Strategy&PWC.com ging na wat ‘s werelds top 1000 beursgenoteerde firma’s spendeerden aan onderzoek & ontwikkeling (O&O)  in het fiscaal jaar dat 30 juni ’16 vooraf ging. Er blijkt uit dat van de 1000 grootste spendeerders er 130 Chinese bedrijven zijn die samen voor $ 46 miljard uitgeven aan onderzoek en ontwikkeling. Dat is 18% meer in vergelijking met het 39 miljard van vorig jaar. Op de totaliteit aan O&O-uitgaven gaan de Chinese beursbedrijven er op een jaar op vooruit van 5,8% naar 6,9 %.
Huawei dat niet beursgenoteerd is, wordt echter als de grootste Chinese O&O-besteder bestempeld. Huawei gaf er vorig jaar 59 miljard aan uit waardoor het wereldwijd als de negende spendeerder uitkomt na Novartis, maar voor Johnson & Johnson die wel in de top 1000 staan. Volgens Adam Xu van Strategy&PWC drijven de Chinese bedrijven in het kader van het streven naar innovatie gedreven technologie almaar het bedrag op dat ze spenderen. Volgens hem worden de meeste van ’s werelds grootste innovators gedreven door veranderende en stijgende verwachtingen van de klanten, maar ook door de snelle verbetering van wat software kan doen waartoe ook ingebedde software en sensoren in producten behoren.
Volgens de leider van de Innovatiegroep bij PwC China Huw Andrews zullen bedrijven in de toekomst minder mechanische ingenieurs rekruteren en meer data- en software ingenieurs. Dit geschiedt in de overgang van fysische producten naar het digitaal aanbod waarbij software en diensten, aldus nog Andrews. Volgens hem hebben de Chinese bedrijven een groot deel van hun O&O gewijd aan het optimaliseren van productieprocessen en van de aanbodketting. Dit helpt de kosten te drukken en de productiviteit te verhogen, maar zijn niet direct zichtbaar voor de consumenten. Toch is het een weldaad voor de bedrijven, aldus nog Andrews.
Bron: China Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *