425 miljoen reizen in China tijdens eerste helft vakantieweek

Tijdens de vakantieweek genieten miljoenen Chinezen van het toerisme in eigen land, nu COVID-19 in China sterk onder controle is.

China vierde zijn nationale feestdag op 1 okober en op 8 oktober Midherfst of het Maanfeest.

Maankoekjes op de hst (foto Xinhua)

Gouden week

De ‘gouden vakantieweek’ is dit jaar met een dag verlengd. Het is de eerste nationale vakantieweek sinds juli 2020 toen China weer groepsreizen van provincie naar provincie toestond omdat de COVID-19 pandemie bijna bedwongen was. Het ministerie van Cultuur en Toerisme en het Onderzoeksinstituut van privébedrijf Meituan hebben cijfers gegeven over hoe de bevolking de feestelijke week doorbrengt. Voor de eerste helft van de week zien de cijfers er beloftevol uit.

Toerisme begint weer te bloeien

Ten minste 425 miljoen reizen werden gemaakt door heel China. Dat is 78,4 % van vorig jaar, toen er geen epidemie heerste. De toeristische omzet bedroeg 312 miljard yuan (€ 39 miljard), dat is 68,9 % van dezelfde periode vorig jaar. De vergelijkende cijfers laten zien dat er verbetering is, maar dat de overwinning nog lang niet binnen is. Het binnenlands toerisme trekt in 2020 aan vanwege de beperkingen op reizen naar het buitenland door de pandemie. Ook daar waar toeristische bezienswaardigheden en parken maar driekwart van hun capaciteit aan bezoekers toelieten, steeg de kaartverkoop. In heel China bieden meer dan 1.000 toeristische attracties deze week gratis tickets of kortingen aan.

Consumptie zonder verspilling

Sociologen in dienst van het e-commerce platform Meituan verwachten dat de consumptie bij toeristische attracties in het hele land tijdens de feestweek zich zal herstellen tot ongeveer 90 % van wat er uitgegeven werd in dezelfde periode vorig jaar. In de consumptieve sector zijn tegelijk de maatregelen zichtbaar in het kader van de landelijke campagne tegen voedselverspilling en voor een betere kwaliteit van de voedselproducten. De partij, de regering, privébedrijven en burgers lijken hiervoor een gezamenlijke inspanning te leveren. Dat is te merken op sociale media en in diensten en ingrepen van restaurants en cateringbedrijven. Zij promoten kleinere bestellingen bij feesten, kleinere porties, allerlei mogelijkheden om voedselrestanten mee naar huis te nemen. Sommige bedrijven hebben u ook voedselbanken met pakketten van onverkochte waren voor minder bedeelden.

foto Xinhua Jiang Han

Ontwikkelingen in het reizen

Wel merkte het ministerie van Transport een vermindering van het aantal reizen. De 191 miljoen passagiersreizen gemaakt via autowegen, snelwegen en spoorwegen tijdens de eerste helft van de achtdaagse vakantie, kwam neer op een daling van 30,7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In totaal werden 4,62 miljoen reizen over water gemaakt en 6,48 miljoen reizen met het vliegtuig. Het aantal langeafstandsreizen van meer dan 800 of zelfs 1600 km door heel China is gestegen. Chinezen huren ook 10% meer campers dan voorheen, omdat je daarin veiliger met je eigen kring kunt reizen. Kenners van de toerisme-industrie menen dat uitstappen over korte afstanden naar voorsteden, het nabije platteland en themaparken vanaf vandaag, in de tweede helft van de vakantie, het meest succes zullen hebben.

Stay safe

Media in de VS merken intussen met enige afgunst dat China merkwaardig snel terugkeert naar een min of meer normaal leven. Voorafgaand aan de ‘gouden week’ heeft de Chinese overheid gewaarschuwd voor epidemierisico’s en aangedrongen op volgehouden COVID-19-preventie- en controlemaatregelen. Toeristen kregen het dringend advies op voorhand kennis te nemen van de preventiemaatregelen bij toeristische attracties die ze gaan bezoeken, mondmaskers te dragen, een veilige afstand aan te houden bij het nemen van het openbaar vervoer en bezoeken zoveel mogelijk te reserveren. De meeste burgers houden zich hieraan. Er zijn nu al 50 dagen lang in China geen besmettingen meer gemeld afkomstig van inwoners. Op maandag waren er 20 nieuwe besmettingen, maar die waren ‘geïmporteerd’.

Xinhua, People’s Daily, CGTN (filmpje), South China Morning Post, Global Times, Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.