Shanghai dat al de drukste scheepshaven ter wereld is, wil zich ontwikkelen als scheepsbouwcentrum van wereldklasse met vooral hoogwaardige modellen zoals die voor het vervoer van vloeibaar aardgas (LNG) en containers.

Het Shanghai stadsbestuur heeft plannen onthuld om zijn scheepswerven op het eiland Changxing. Volgens het recent gepubliceerde document zullen hightechschepen zoals LNG-tankers en dual-fuel containerschepen 80 % van de productie van de industriële basis uitmaken. Het cluster moet binnen drie jaar een industriële omvang van meer dan 120 miljard yuan bereiken, vindt het bestuur.
Het cluster op Changxing Island heeft de opdracht gekregen, meer dan tien soorten hightechschepen en scheepsbouwapparatuur te ontwikkelen en ten minste drie toonaangevende internationale instellingen aan te trekken om zich bij de activiteiten aan te sluiten.
Het ambitieuze plan komt op een moment dat China zijn dominante positie in de wereldwijde toeleveringsketen voor scheepsbouw opnieuw bevestigt, te midden van beperkingen door de VS en hevige concurrentie met Zuid-Korea en Japan, respectievelijk na China grootste en derde scheepsbouwer ter wereld.
Daling

Volgens maritiem adviesbureau Clarksons Research ontvingen Chinese scheepswerven in 2024 70 % van de nieuwe orders, met een totaal ordervolume van 46,45 miljoen gecompenseerde brutotonnage – een maatstaf voor het werk dat wordt verricht om een of meer schepen te bouwen. In de eerste helft van het jaar zagen Chinese scheepswerven na nieuwe Amerikaanse beperkingen tegen de dominantie van China echter hun aandeel in nieuwe orders dalen, terwijl hun Zuid-Koreaanse tegenhangers terrein wonnen. China haalde in de eerste helft van het jaar 56 % van de nieuwe orders binnen, tegen 75 % een jaar eerder, terwijl het aandeel van Zuid-Korea steeg van 14 % naar 30 %, zo berekende de SCMP op basis van Clarksons gegevens.
Changxing Island is al een van de grootste en meest geavanceerde scheepsbouwcentra van China. In 2024 bedroeg de industriële productie van het eiland meer dan 80 miljard yuan, volgens gegevens van het Shanghai-bestuur. Op het eiland zijn grote scheepswerven gevestigd zoals Jiangnan Shipyard en Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group, beide dochterondernemingen van China State Shipbuilding Corporation. Het heeft enkele van de meest geavanceerde schepen van het land geproduceerd, waaronder de poolonderzoeksijsbreker Xuelong 2 en een autotransportschip dat tot 7.800 voertuigen kan vervoeren.
Bron: SCMP