Tijdens de 14e vijfjarenplanperiode (2021-2025) heeft China een meer geïntegreerd en multidimensionaal transportnetwerk opgezet. Tegen het eind 2024 waren zes van de 17 belangrijke vervoersdoelstellingen uit het plan eerder dan gepland bereikt, waaronder de lengte van snelwegen en stedelijke spoorwegen, toegang tot exprespakketbezorging in dorpen en het aandeel van nieuwe energiebussen in het stedelijk openbaar vervoer, zei minister van Vervoer Liu Wei.

De overige doelstellingen zullen naar verwachting tegen het einde van dit jaar worden bereikt, voegde de minister eraan toe. Achter deze vooruitgang gaan forse investeringen schuil. Van 2021 tot 2024 bedroegen de investeringen in vaste vervoersactiva in totaal 15,2 biljoen yuan een stijging van 23,3 % ten opzichte van de vorige cyclus.
Geïntegreerde verbindingen
De Chinese vervoersnetwerken, die zich uitstrekken over land, zee en lucht, zijn uitgegroeid tot vitale slagaders die de modernisering van het land aandrijven. Eind 2024 had het Chinese spoorwegnet een totale lengte van 162.000 km, een toename van ongeveer 16.000 km ten opzichte van eind 2020. Daarvan werd het hogesnelheidsspoor met 10.000 km uitgebreid tot meer dan 48.000 km, waarmee 97 % van de steden met meer dan 500.000 inwoners wordt bediend.
Het snelwegennetwerk strekte zich uit tot 5,49 miljoen km, een toename van 290.000 km ten opzichte van vijf jaar eerder. Snelwegen waren goed voor 191.000 km en bedekten 99 % van de steden met meer dan 200.000 inwoners. Het aantal vergunde burgerluchthavens is tegen het einde van 2024 gestegen tot 263, 22 meer dan in 2020, aldus Liu.
In het stadsverkeer heeft een gediversifieerd openbaarvervoersysteem de dagelijkse mobiliteit ondersteund. Elke dag worden ongeveer 100 miljoen stedelijke verplaatsingen gemaakt per spoor, 100 miljoen per bus en 100 miljoen per taxi en auto-aanroepdiensten. Slimme tools zoals online ticketing en digitale betalingen hebben reizen efficiënter en toegankelijker gemaakt, aldus Liu, die eraan toevoegde dat meer dan 80 hubsteden intermodaal vervoer tussen lucht en spoor ondersteunen.
Kloven overbruggen

Verbeterd vervoer en logistiek verbeteren de toegankelijkheid van landelijke en minder ontwikkelde gebieden, waardoor diensten, markten en nieuwe kansen binnen handbereik komen. Eind 2024 bedroeg het wegennet op het platteland 4,64 miljoen km en waren meer dan 30.000 gemeenten en 500.000 administratieve dorpen met elkaar verbonden door verharde wegen, aldus Liu. ‘De laatste kilometer van de landelijke wegen is nu bereikbaar met de auto’, zei de minister eraan toevoegend dat de wegen op het platteland de groei van nieuwe industrieën en het toerisme stimuleren, lokale banen creëren en het inkomen van boeren verhogen.
Ook koeriersdiensten spelen een steeds belangrijkere rol bij het verkleinen van de verschillen. China heeft een drieledig logistiek systeem opgezet dat provincies, gemeenten en dorpen met elkaar verbindt, waardoor de zwakke punten van de landelijke bezorging zijn omgevormd tot motoren van consumptie en groei, aldus directeur Zhao Chongjiu van het Staatsbureau voor Postzaken. In 2024 steeg het volume van de expresleveringen in Centraal- en West-China met respectievelijk 30 % en 34 %, hoger dan het nationale gemiddelde. In regio’s als Qinghai en Gansu hebben nieuw opgerichte post- en koeriersverwerkingscentra de verwerkingscapaciteit aanzienlijk verbeterd, waardoor de logistieke infrastructuur in West-China is versterkt, voegde hij eraan toe.
Wereldwijde verbindingen

China heeft de afgelopen jaren zijn wereldwijde transportnetwerk uitgebreid, waardoor de connectiviteit is verbeterd en de grensoverschrijdende handel en samenwerking zijn gestimuleerd. De goederentreinen tussen China en Europa hebben meer dan 110.000 ritten gemaakt en jaarlijks reden bijna 10.000 intermodale treinen over zee en per spoor langs de nieuwe westelijke land-zee-corridor, aldus Liu. Sinds de lancering meer dan drie jaar geleden heeft de spoorlijn tussen China en Laos 13,9 miljoen ton vracht vervoerd in meer dan 3.000 productcategorieën, waardoor een breder scala aan Zuidoost-Aziatische landbouwproducten sneller bij Chinese consumenten terechtkomt.
Ook het wereldwijde luchtvrachtvervoer van China neemt toe. Onder impuls van de bloeiende e-commerce bereikte het internationale luchtvrachtvolume in 2024 bijna 9 miljoen ton, een stijging van 32,8 % ten opzichte van 2020.
China streeft naar een betere connectiviteit door harmonisatie van regels en voorschriften. Volgens Liu heeft het land meer dan 270 bilaterale en multilaterale vervoersovereenkomsten gesloten voor het spoor-, weg-, zee-, lucht- en postvervoer.
China heeft ook internationale samenwerkingsprojecten gebruikt om tastbare voordelen voor lokale gemeenschappen te realiseren. Zo heeft de spoorlijn tussen Mombasa en Nairobi meer dan 74.000 banen gecreëerd in Kenia, met een lokalisatiegraad van meer dan 90 % en meer dan 2.800 opgeleide spoorwegprofessionals, aldus Liu. Voor de toekomst zal China de aanleg van een sterk vervoersnetwerk versnellen door middel van verdere integratie, verbeterde veiligheid, slimme upgrades en groene transformatie om de modernisering van het land te ondersteunen, voegde Liu toe.
Bron Xinhua