De gepande fusie door aandelenruil tussen China CSSC Holdings CSSC) en China Shipbuilding Industry (CSIC) zal CSSC tot ’s werelds grootste beursgenoteerde scheepsbouwer maken in termen van activa en omzet. .Door de fusie krijgt de Chinese scheepsbouw een geoptimaliseerde industriële structuur.

De staatsbedrijven CSSC en CSIC zijn in 2019 gefuseerd tot China State Shipbuilding Corp Ltd. De twee bedrijven hebben vorige week de handel in hun A-aandelen stopgezet, een volgende stap in de integratie na hun gezamenlijke herstructurering. Met goedkeuring van de toezichthouder op de aandelenmarkt, zal CSSC nieuwe A-aandelen uitgeven aan alle aandeelhouders van CSIC in ruil voor hun bestaande aandelen, waardoor dit de grootste fusie door overname in de geschiedenis van de Chinese A-aandelenmarkt wordt.
Op basis van financiële ramingen voor 2024 zal CSSC na deze fusie door middel van aandelenruil een balanstotaal van meer dan 400 miljard yuan en een omzet van meer dan 130 miljard yuan hebben, waarmee het qua omvang van de activa, omzet en orderportefeuille de grootste van zijn soort ter wereld wordt. Zodra de deal is afgerond, zullen de bedrijfskosten van CSSC naar verwachting met 8 tot 10 % dalen, terwijl het marktaandeel in hoogwaardige scheepstypes, zoals vloeibaar aardgasvervoerders en megacontainerschepen, waarschijnlijk verder zal toenemen, aldus een studie van CITIC–Securities.
Optimalisatie
De Chinese scheepsbouwindustrie zal na deze fusie door aandelenruil een geoptimaliseerde industriële structuur krijgen, met een uniforme coördinatie en beheer van scheepswerven en een rationelere toewijzing van middelen, aldus hoogleraar Ding Rijia industriële economie aan de China University of Mining and Technology. Hoewel CSSC en CSIC in 2019 zijn gefuseerd tot één groep hebben hun dochterondernemingen nog steeds overlappende activiteiten op gebieden zoals de bouw van commerciële schepen, scheepsreparatie en -ombouw en is de kwestie van de concurrentie binnen de sector nog niet volledig opgelost. ‘Deze stap zal hun scheepswerven helpen concurrentievoordelen te ontwikkelen bij de bouw van verschillende scheepstypen, terwijl de algehele capaciteiten op het gebied van de bouw van hoogwaardige schepen worden versterkt’, aldus Ding.
Onderzoeker Xu Kai, gespecialiseerd in scheepvaartactiviteiten aan de Shanghai Maritime University zegt dat CSSC in de toekomst hoogwaardige activa van CSIC waaronder Dalian Shipbuilding Industry Co en Wuchang Shipbuilding Industry Group Co zal kunnen integreren en hun sterke punten op het gebied van onderzoek, ontwerp en productie zal kunnen combineren om synergiën en optimalisatie in de scheepsbouw, scheepsreparatie en ondersteunende activiteiten te stimuleren. Xu merkt op dat de Chinese scheepsbouwindustrie de afgelopen jaren gestaag vooruitgang heeft geboekt bij de ontwikkeling van groene schepen met een hoge toegevoegde waarde, de veerkracht van haar interne toeleveringsketens heeft versterkt en fusies heeft benut om synergetische groei te creëren.
In de eerste helft van het jaar waren de Chinese scheepsbouwproductie, nieuwe orders en orderportefeuille goed voor respectievelijk 51,7 %, 68,3 % en 64,9 % van het wereldwijde marktaandeel, aldus de China Association of the National Shipbuilding Industry. Van januari tot juni exporteerden Chinese scheepswerven voor 24,5 miljard $ aan schepen, waaronder containerschepen, bulkcarriers, chemicaliën- en olietankers, zware-ladingschepen en autotransportschepen, een stijging van 18,6 % op jaarbasis, aldus de Algemene Douaneadministratie.
Bron: China Daily