Bekend is dat CATL wereldleider is met één derde van alle vervaardigde e-batterijen wereldwijd. Minder bekend is de grote diversiteit met consumentenbatterijen, krachtbatterijen en energieopslagbatterijen. In de omgeving van Ningde heeft zich een heus cluster van ondernemingen gevormd.

CATL of Contemporary Amperex Technology begon in 2011 als een onbekende starter op het gebied van accu’s en tegenwoordig produceert het één derde van alle EV-accu’s wereldwijd. Het levert aan 16 van de grootste autofabrikanten ter wereld waarbij GM, de Teslafabriek in Shanghai, BMW, Toyota en Volkswagen. CATL met hoofdkantoor in Ningde (NO Fujian) is actief in de hele productieketen van accu’s voor elektrische auto’s, van materialen tot eindproducten. De doorbraken van het bedrijf op het gebied van hoge energiedichtheid, ultrasnel opladen en accustabiliteit hebben de zorgen van verbruikers over het bereik, de oplaadtijden en de veiligheid van elektrische voertuigen (EV’s) aanzienlijk verminderd en het tempo van de wereldwijde elektrificatie versneld.
Het bedrijf heeft tevens de economische output van Ningde naar een nieuw niveau getild. Nog maar tien jaar geleden was het brp van Ningde het laagste van de provincie, maar in de eerste helft van 2025 bedroeg het brp 193 miljard yuan waarmee het op de vijfde plaats stond van de negen steden in Fujian.
Innovatie

CATL heeft de afgelopen jaren voortdurend geïnnoveerd op het gebied van geavanceerde batterijproducten en -technologieën. Tot nu toe heeft het bedrijf meer dan 40.000 octrooien verleend of aangevraagd. Batterijen maken minstens een derde uit van de productiekosten van een EV waardoor CATL een cruciale partner is in de EV-toeleveringsketen in China en daarbuiten.
Volgens onderzoeksbureau SNE Research had CATL in 2024 een 37,9 % aandeel in de wereldwijde markt voor het gebruik van krachtbatterijen en 36,5 % in de wereldwijde markt voor energieopslagbatterijen. Lithium-ionbatterijen worden onderverdeeld in consumentenbatterijen, die worden gebruikt in consumentenelektronica; krachtbatterijen, die worden gebruikt in voertuigen en elektrisch gereedschap; en energieopslagbatterijen, die worden gebruikt voor energievoorziening of om faciliteiten van stroom te voorzien.
In juni van dit jaar hadden de batterijen van het bedrijf meer dan 20,43 miljoen voertuigen in 66 landen en regio’s wereldwijd van stroom voorzien. Daarnaast levert het bedrijf ook energieopslagsystemen voor het elektriciteitsnet aan binnenlandse en buitenlandse markten. Op 17 januari kondigde het Emiraten-bedrijf voor hernieuwbare energie Masdar aan dat CATL de voorkeursleverancier is van batterij-energieopslagsystemen voor ’s werelds eerste gigaproject voor 24-uurs opslag van fotovoltaïsche energie dat in Abu Dhabi zal worden gebouwd.
Recente historiek

In 2022 lanceerde CATL zijn derde generatie cell-to-pack (CTP) batterijtechnologie, bekend als Kirin of Qilin. In vergelijking met traditionele batterijen zijn CTP-batterijen eenvoudiger, sneller en goedkoper te produceren en maken ze het mogelijk om met een elektrische auto tot 1.000 km te rijden op één lading. In juli 2024 lanceerde CATL twee producten voor de logistieke en distributiesector: de supersnelle oplaadversie en de langeafstandsversie van de CATL Tianxing-accu voor lichte bedrijfsvoertuigen. De ene voegt in slechts 10 minuten 200 km aan actieradius toe en de andere levert een volledig opgeladen actieradius die voldoet aan de behoeften van een dag langafstandsleveringen.
In april onthulde het bedrijf een batterij die een actieradius van 520 km biedt met vijf minuten opladen. Deze tweede generatie Shenxing ultrasnelle oplaadbare batterij is ’s werelds eerste lithium-ijzer-fosfaatbatterij die een piek van 12 C-rate bereikt, met een actieradius van 800 km. C-rate verwijst naar de snelheid waarmee een batterij laadt of ontlaadt ten opzichte van zijn maximale capaciteit. Hoe hoger de C-rate, hoe sneller het laden of ontladen verloopt. Nog in april lanceerde het bedrijf de CATL Freevoy dual power-batterij. Elk batterijpakket is verdeeld in twee onafhankelijke energiezones, of hoogspanningssystemen, waardoor het voertuig in feite een configuratie met twee motoren krijgt. Zelfs als één kant beschadigd raakt bij een extreme botsing, kan de andere kant binnen milliseconden naadloos het werk overnemen.
Op 10 juni kondigde CATL aan dat het is begonnen met de massaproductie van zijn volgende generatie energieopslagcellen met hoge capaciteit: de 587Ah-cel, die een toename van 25 % in de totale energiedichtheid van het systeem mogelijk maakt. In december begint CATL met de verkoop van natrium-ionbatterijen, die meer dan 90 % van hun lading kunnen behouden bij temperaturen tot min 40 °C, voor gebruik in hybride auto’s en vrachtwagens.
Naast krachtbatterijen en energieopslagbatterijen levert CATL ook batterijen voor opkomende sectoren zoals bouwmachines, vliegtuigen, zeeschepen en robotica. Deze sectoren stellen veel hogere eisen aan de kwaliteit en veiligheid van batterijen dan de EV-industrie. Deze innovaties zijn tot stand gekomen dankzij forse investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Uit de financiële verslagen van CATL blijkt dat de totale O&O-investeringen sinds de beursgang in 2018 tot op heden meer dan 80 miljard yuan bedragen. ‘Ons streven naar extreme productprestaties en strenge kwaliteitsnormen gedurende het hele productieproces ondersteunt onze wereldwijde ambities’, stelt hoofdingenieur, personenautotechnologie Wu Zhenhua bij CATL.
Financiële steun

De ontwikkeling van het bedrijf is ook gestimuleerd door steun van lokale overheidsorganisaties. Om een nieuwe industriële cluster voor energiebatterijen in Ningde te stimuleren, biedt het stadsbestuur CATL en aanverwante bedrijven preferentiële beleidsmaatregelen op het gebied van grondgebruik en elektriciteitsverbruik. De bedrijven krijgen eveneens financiële steun van lokale banken in de vorm van een hogere kredietlijn en lagere rente op leningen. Het doel van Ningde is om de sterkste spelers aan te moedigen een leidende rol te spelen in de inspanningen om een industriecluster op te bouwen, waardoor meer bedrijven en plaatsen bij de toeleveringsketen betrokken raken. De aanwezigheid van CATL in Ningde heeft meer dan 80 toeleverings- en afnemersbedrijven aangetrokken, waardoor bedrijven zoals CATL 80 % van hun inkoopbehoeften lokaal kunnen vervullen. Op deze manier is in Ningde een wereldwijd gerenommeerde industriële basis voor nieuwe energie op basis van lithium-ionbatterijen ontstaan. Daar komt nog e grote toestroom van talent bij. CATL alleen al heeft meer dan 20.000 R&D-medewerkers, grotendeels in Ningde, aangetrokken door carrièremogelijkheden en hoge salarissen. Samen met de werknemers van aanverwante bedrijven helpen zij de innovatiecapaciteit van de stad te vergroten. ,
Bron: Beijing Review