Alibaba wil Youku Tudou kopen voor $ 4,3 miljard

De groep Alibaba wil alle aandelen opkopen van de videogroep Youku Tudou en dit ter waarde van $ 4,3 miljard of $ 26,60 per aandeel, 30 % meer dan de laatste beursprijs. Alibaba werkt aan een online streaming platform tegen betaling dat Tmall Box Office heet en dat het toonaangevende digitale ontspanningsplatform wil worden.

alibaba_daniel_zhang_

Alibaba CEO Daniel Zhang


 De groep Alibaba kocht in maart 2014 18 % van Youku Tudou, en betaalde er toen $ 1,2 miljard voor. Bedoeling is nu alle resterende aandelen te gaan opkopen tegen $ 26,6 per aandeel. Stichter Victor Koo die de grootste aandeelhouder is, gaat akkoord zijn deel te verkopen maar blijft voorzitter. Zijn bedrijf dat in New York op de beurs genoteerd staat, heeft een marktkapitalisatie van $ 3,9 miljard en de aangeboden prijs per aandeel ligt 45 % hoger dan het gemiddelde van de afgelopen maanden. Als de deal doorgaat, betekent dit volgens Dealogic de tweede grootste overname voor Alibaba na het 20 % aandeel die de groep in augustus nam in Suning tegen $ 4,6 miljard.
Geen week gaat voorbij of Alibaba doet overnames maar voor CEO Daniel Zhang zijn digitale producten en vooral video even belangrijk als fysieke producten in e-commerce. De hoogwaardige video-content word een kernbestanddeel van Alibaba’s aanbod aan digitale producten. Alibaba sloot al overeenkomsten met Hollywood en bouwt sinds juni een soort van Chinese Netflix uit, Tmall Box Office (TBO) geheten, dat naar abonnees video on demand doorstroomt. Ook Youku Tudou heeft overeenkomsten met Hollywood studio’s voor de vergunde verdeling van films. Er is nogal wat concurrentie op het vlak van de verdeling van video: Baidu heeft iQiyi; Tencent Tencent Video en ook het online videoaanbod van Sohu.com en Leshi Internet Information & Technology neemt toe.
tmalboxoff

TMall Box office


In tegenstelling tot de anderen die veelal een gratis aanbod hebben, zal 90 % van de content bij TBO betalend zijn. Youku Tudou trekt maandelijks 580 miljoen gebruikers en Alibaba vindt dit de juiste entree naar de actieve internetter toe. Volgens iResearch zal de videomarkt die vorig jaar goed was voor een omzet van 24 miljard, groeien tot 90 miljard in 2018. Het is dus uitkijken of TBO het toonaangevende digitale ontspanningsplatform wordt dat Alibaba wil realiseren. De voorbije maanden daalde het Alibaba aandeel en Youku had tijdens het tweede kwartaal met 220 miljoen een groter verlies dan de 76 miljoen van vorig jaar.
Bronnen: Financial Times, SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *