Baidu bouwt onlinewinkel met Rakuten

De Chinese zoekmachine Baidu investeert met het Japanse Rakuten 50 miljoen $ in het bouwen van een grootschalige onlinewinkel in Pekings district Tongzhou. Rakuten, Japans grootste onlinewinkel, heeft 51% van de aandelen, Baidu 49 %.

Logo rakuten

Logo Rakuten


Nauwelijks maakte Baidu bekend een onlinevideosite op te starten of de zoekmachine komt met een nieuw initiatief in de sector van de e-commerce. Samen met de Japanse e-businessoperator Rakuten begint het de bouw van een onlinegroothandelscentrum in Peking, namelijk in het district Tongzhou. Eigenlijk dateert het gezamenlijk initiatief van 27 januari: toen werd meegedeeld dat de twee ondernemingen samen 50 miljoen $ zullen investeren over drie jaar gespreid, waarbij Rakuten 51 % en Baidu 49 % bezit van de aandelen. De joint venture heet ‘Lebai Online Technology’, en de Raad van Bestuur bestaat uit leden van beide firma’s, maar wordt geleid door CEO Loichi Nakamura, voormalig COO van Rakuten.
De joint venture zou opstarten in juli. Rakutens model is succesvol doordat het grote distributeurs host en kmo’s e-businessdiensten aanbiedt zoals publiciteit, betalen online en logistiek. Baidu is tevreden dat het de kmo’s nu een e-businessplatform kan aanbieden. B2C (business to consumer) wordt de focus van Baidu’s strategie voor e-commerce.  Tongzhou wordt uitgekozen niet alleen wegens preferentiële tarieven, maar ook omdat er veel kleinschalige e-businessinitiatieven bloeien. Verwacht wordt dat het nieuwe initiatief China’s B2C-landschap concurrentiëler zal maken.  
Rakuten bestaat al sinds 1997 en had vorig jaar een verkoopcijfer van 10 miljard $. Concurrent Alibaba opereert vanuit Hangzhou en zit ook niet stil. Recentelijk werd voor 100 miljoen $ AliExpress gelanceerd: voor het eerst kunnen zakenpartners van binnen en buiten China in 240 landen transacties verrichten in kleine volumes.  Ook het betaalsysteem AliPay zal meer buiten de grenzen worden gebruikt. Merkwaardig bij AliExpress is dat de klant om te betalen ook Paypal kan gebruiken, het betaalsysteem van concurrent eBay.
China’s verkoop online steeg vorig jaar met 98 % tot 248 miljard yuan (36 miljard $) en dit zou tot 1000 miljard oplopen tegen 2013. Alipay is het dominant betaalsysteem met 75 % van de markt. Volgens de laatste geruchten zou de Nationale Bank tegen augustus op de proppen komen met een on-line betaalsysteem onder de banken. Dit zou dan wel heuse concurrentie betekenen voor Alipay.
Vermelden we nog dat Baidu’s inkomsten van reclame naast zoektermen tijdens het eerste kwartaal met 4 à 5 % steeg, terwijl Googles inkomsten even veel  daalden. Baidu’s aandelen stegen woensdag met meer dan 10 %.
Bron: Volksdagblad, FT
Andere artikels: klik onderaan op tag e-commerce

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *