Belgium China TV (BCTV) zal België promoten in China


Belgium China TV (BCTV) is een online televisieplatform dat in China reclame zal maken voor België. Het is een product van de samenwerking tussen het communicatiebedrijf Medianext en de Chinees-Belgische kamer van koophandel.

Het lijkt wel CCTV, maar er staat echt BCTV

Het lijkt wel CCTV, maar er staat echt BCTV

Vanaf 12 februari zal BCTV programma’s uitzenden over de Belgische economie, het toerisme  en het universitair onderwijs en onderzoek, bestemd voor een Chinees publiek. Het is det is dee bedoeling Chinese ondernemers en toeristen te overtuigen om in België te investeren of het land te bezoeken. Ook Chinezen die in België wonen en werken zijn een doelgroep van de web-televisiezender. Aangekondigde programmatitels laten dat ook zien: ‘Business Eurochina’, ‘Expats’, ‘ Travel Belgium’ en ’Luxury Shopping’. De uitzendingen worden opgenomen in de studio’s van RTL Belgique en Keynews Television.

Medianext produceert en verdeelt televisieprogramma’s in Frankrijk en de Benelux. Het ontwerpt audiovisuele inhoud voor de communicatie van bedrijven, instellingen en beroeps- en andere organisaties. Samen met Chinese partners ontwerpt Medianext promotiecampagnes in China. De Belgisch-Chinese kamer van koophandel, een non-profit organisatie, werkt vooral aan de promotie van de samenwerking tussen België en China op commercieel, industrieel, wetenschappelijk en financieel vlak. De Belgian-Chinese Chamber of Commerce (BCECC), zoals ze zich internationaal presenteert, organiseert dan ook bijeenkomsten, seminaries, conferenties, tentoonstellingen of uitwisselingen van delegaties.  Zo krijgen Belgische en Chinese ondernemingen de kans elkaar te ontmoeten. De BCECC heeft een kantoor in Chengdu, hoofstad van de provincie Sichuan.

De lancering van Belgium China TV werd aangekondigd op donderdag 30 januari, als een soort attentie voor het Chinese Nieuwjaar. De oprichting van de online zender is het zoveelste teken van de toenemende belangstelling die er in de beide landen bestaat voor commerciële en vriendschappelijke betrekkingen. In augustus had Radio 1 een reeks over ‘de Chinese draak in onze (vooral de Belgische) economie’.Met interviews over de geplande industriezone in Willebroek, Chinese toeristen in Brugge en Chinese bedrijven die hier voet aan de grond krijgen, als merk (Lenovo, Huawei, Hi-sense) of door overnames (Volvo). De programma‘s kunnen nog altijd worden beluisterd. China is de tweede belangrijkste handelspartner van België, na de Europese Unie. Eerder deze week heeft Yang Jiechi België bezocht. Yang, die in de Staatsraad, het Chinese kabinet, internationale betrekkingen beheert, was naar Europa gekomen voor de vierde Strategische Dialoog tussen China en de EU. Hij had een ontmoeting met koning Filip en met vicepremier Reynders. Diplomaten hebben tegenover het persbureau Reuters laten uitschijnen dat Xi Jinping zijn eerste presidentiële bezoek aan Europa in Brussel zal afsluiten. Xi komt in maart naar de Topconferentie voor Nucleaire Veiligheid in Den Haag.
En laten we die andere bezoekers niet vergeten. Twee panda’s die als ambassadeurs van de vriendschap 15 jaar lang aan een Belgische zoo worden uitgeleend,
komen ook in het voorjaar hierheen…

Bronnen: www.deredactie.be, Le Soir, Belga, Reuters, People’s Daily
video http://www.youtube.com/watch?v=W-Qr0hHaNio

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *