‘Big data de grondstof in het Internet-tijdperk’

Zoals steenkool en petroleum een belangrijke rol speelden in de voorbije technische revoluties, zo zal big data de grondstof vormen tijdens de Internetrevolutie vindt Alibaba voorzitter Jack Ma. Hij voegt er aan toe dat de analyse en bewerking van deze data de productiviteit van de toekomst zal uitmaken.

bigdataHet Economisch Dagblad stelt resoluut dat het toekomstig slim maakwerk grensoverschrijdend zal zijn met een combinatie van zowel  big data van gebruikers, met big data vanuit het maakwerk & verwerking en dit nog gecombineerd met big data uit de aanbodketen. Foxconn is nu al bezig de 2016 gegevens te verzamelen en te interpreteren in functie van vrijgezellen dag 2017 opdat de grondstoffen tijdig klaar zouden zijn voor de fabricage en alles op tijd verstuurd kan worden. Ma Yun deed zijn uitspraak over big data als de grondstof van het internet tijdperk op de Internationale Internetconferentie in Wuzhen. Volgens Intel (China) voorzitter  Yang Xu, duurde het vroeger een maand en kostte het $ 10 miljoen om het DNA-sequentie van een persoon te analyseren. Nu duurt het maar 1 week en $ 1500 om dat te doen en met de big data hervorming is het doel te komen naar 24 uur en $ 500.
Volgens academicus Ni Guangnan, biedt big data vier mogelijkheden: het eerste is de mogelijkheid tot integratie en fusie door de verbetering van het verzamelen van een grote hoeveelheid data; ten tweede de mogelijkheid de snelle berekening in de cloud; ten derde het verwerven van nieuw inzicht en wetten en tenslotte de mogelijkheid tot het voorspellen van de toekomst als eenmaal de wetmatigheden duidelijk zijn. Deze 4 mogelijkheden zijn voor CEO Wang Xing van Meituan geen abstracte woorden. Dagelijks krijgt Meituan 7 miljoen bestellingen voor maaltijden en de gemiddelde besteltijd bedraagt maar 28 minuten. De snelheid komt van een real-time dispatching en verdeelsysteem met big data analyse: langs de ene zijde de beschikbaarheid van de verdelers en langs de andere kant de statistieken en voorspellingen van de verbruikersvraag waarop ingespeeld kan worden door transportbronnen slim aan te wenden.
Ook in Londen en in Abidjan wordt het transport slimmer. In Londen wordt de slimme betaalkaart Oyster gebruikt om het bigdataklavtransportgedrag van de Londenaars te analyseren en dit is accurater dan het manueel tellen hoeveel personen in een uur op een bus zitten, aldus hoofd analyse Lauren Sager Weinstein bij Transport for London. In Abidjan heeft IBM de applicatie AllAboard waaruit data gehaald worden uit data van mobiele operator Orange en waarmee al veranderingen aan het netwerk bussen konden  aanbracht worden die de pendeltijd inkortten met 10 %. Ook LinkedIn gebruikt in Utah (S) en in Manchester big data om de burgers opnieuw aan werk te helpen. Daar stopt het niet bij.
De data staan centraal bij ons nieuw sociaal ecosysteem, beweert voorzitter Yan Zhi van de Chinese groothandelsgroep Zall. De groep heeft nu een online groothandelsplatform opgericht dat jaarlijks voor 43 miljard omzet. Met de online verkregen gegevens startte de groep zowel een slimme vrachtdienst als een financiële dienst. De hotelketen Mariott staat nogal ver bij de personalisatie van haar klanten:  ze kent niet enkel de verjaardag, maar ook de vorige verblijven en zelfs de voorkeur hoe je het hoofdkussen geplaatst wilt zien. Nieuwe zakelijke mogelijkheden dienen zich eveneens aan. Een kleine kapsalon kan zich geen Tv-reclame veroorloven zegt de voorzitter van de app WiFi Master Key. Toch kan de eigenaar van het salon via de WiFi Master Key promoinfo uitsturen naar de jonge vrouwen binnen een straal van 5 km op voorwaarde dat je hun profiel kent.
bigdataconf2Veel personen uit het werkveld hopen dat de overheid haar gegevens breder open stelt. Tussen het Ministerie van Transport en Baidu werd het big data open cloud platform ‘Travel Cloud’ geopend. Manager Li Zhitang van het Baidu map platform legt uit dat transportdepartementen van 15 provincies gegevens verstrekt hebben waardoor een win-win situatie kan ontstaan en Baidu na analyse de data kan omzetten in de snelste vervoersweg, rekening houdend met de te verwachten drukte en de toestand van de weg. Andere Internetgigant Pony Ma heeft op ‘Guiyang International Big Data Expo’ (foto) verklaard dat Tencent zich zal specialiseren in clouddiensten, mobiele betaling en diensten gebaseerd op locatie. De andere zaken zullen overgelaten worden aan partners. Hij is van plan om alle data van diverse Tencentdiensten te integreren in een geheel zoals het bestellen van een wagen of taxi, het online winkelen en de groepskoop. Ook CEO Richard Liu Qiangdong van JD.com hoopt met big data het leveren van zijn goederen aan de klanten te kunnen versnellen. Totnutoe bleef het gebruik van big data eerder beperkt tot het identificeren van bepaalde doelgroepen voor reclame of publiciteitsdoeleinden. In het digitaal tijdperk betekent informatie macht. Voor zaken wordt het verzamelen en analyseren van klantengegevens zelfs een noodzaak. Volgens het UN Global Pulse initiatief verdubbelt het gebruik van big data elke 20 maanden wat tussen 2007 en 2020 neerkomt op een toename van 44 maal .
Bronnen: en.ce.cn, FT, SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *