Campagne tegen westerse bedrijven die Xinjiang katoen boycotten

In China is een campagne op gang gekomen om westerse bedrijven zoals H&M, Nike en Burberry commercieel te treffen. De betrokken bedrijven willen geen katoen uit Xinjiang meer aankopen en doen dit op initiatief van de Zwitserse ngo ‘Better Cotton Initiative’ (BCI). De Chinese afdeling van BCI bevestigt echter dat haar frequente controles in Xinjiang de voorbije 8 jaren geen dwangarbeid opleverden.

Voortaan geen Burberry outfit meer in het spel Honor of Kings

‘Ik steun katoen uit Xinjiang’ is op sociale media een populaire slogan geworden nadat Chinese bedrijven, media en gewone lui repliceerden op de bekladdingscampagne tegen Xinjiang die gevoerd werd in westerse media. De publieke verontwaardiging tegen onder meer tegen H&M, Nike en Adidas werd veroorzaakt doordat die bedrijven katoen uit Xinjiang weigeren. Als tegenreactie werd H&M verwijderd van de e-commerce platformen Taobao, Tmall, JD.com en Pinduoduo.  H&M telt 500 winkels in China en voor Nike is Groot-China een van de snelst groeiende regio’s. Volgens Bloomberg zijn de H&M-winkels niet meer te vinden op Apple Maps en Baidu Maps

De TV sterren Wang Yibo en Tan Songyun verklaarden donderdag hun promotie voor Nike te stoppen. Nadat Hong Kong ster Eason Chan zijn samenwerking met Adidas beëindigde, regende het nog annulaties door acteurs en popsterren voor Converse en Calvin Klein. Tencent verwijderde de Burberry kledij in het populaire en ‘s werelds meest winstgevende spel Honor of Kings. De grootste e-sports liga de Tencent League of Legends Pro League heeft zijn partnerschap met Nike onderbroken. Minstens 30 Chinese bedrijven waarbij Anta, Meters Bonwe en Semir spraken zich uit tegen de westerse boycot campagne van katoen in Xinjiang. Volgens het Centre for Strategic and International Studies produceert China 22% van ’s werelds katoen en daarvan komt 84% uit Xinjiang. Media publiceerden posters ter verdediging van Xinjiang en de verdediging door het Ministerie voor Buitenlandse Betrekkingen stond met miljoenen hits bovenaan op Weibo.  De winnaars van de controverse lijken de Chinese modemerken waarvan de aandelen zoals bij Heilan, Septwolves en Xinjiang Sayram Modern donderdag met 5 tot 10% stegen. De aandelen van Li Ning en Anta Sports stegen in Hongkong zelfs met meer dan 10%. De voorbije dagen kenden de boekingen voor trips naar Xinjiang eveneens een sterke toename.

Better Cotton Initiative

De machinale katoenpluk

Volgens onderzoeker Adrian Zenz gebruikt Xinjiang op grote schaal dwangarbeid om Oeigoeren in te zetten bij de katoenpluk. China antwoordt hier op dat de katoenpluk in Noord Xinjiang voor 95% gemechaniseerd is en dus geen handarbeid meer vereist.  De Zwitserse ngo Better Cotton Initiative (BCI) dat 2100  leden telt waarvan 500 in China, nam de argumentatie van dwangarbeid over. BCI verleent producenten duurzaamheidsvergunningen waardoor ze kunnen leveren aan de aangesloten kleinhandelaars. Bedrijven betalen 700 euro lidgeld, een katoen agentschap 3500 euro en de kleinhandelaars een bedrag naar gelang de omzet. De BCI programma’s staan in voor 15 tot 18% van de totale katoenopbrengst in China.

Hoe dan ook vele bedrijven in Xinjiang waren verrast toen ze in maart te horen kregen dat hun vergunningen niet werden vernieuwd. De BCI zetel te Shanghai heeft in de afgelopen 8 jaren tijdens de talrijke controles, beoordelingen en bezoeken geen dwangarbeid gevonden maar zegt aan Global Times dat de beslissing tot het intrekken van de vergunningen doorgedrukt werd door de hoofdzetel. De maker van sportkledij Anta Sports is het proces opgestart om BCI te verlaten. Omdat het hier geen betwisting tussen  staten betreft, kan het geschil niet aan de WTO worden voorgelegd. Bijgevolg wordt gedacht ofwel aan een rechtsgeding tegen BCI of aan het plaatsen op de Chinese zwarte lijst. Overigens vindt China dat BCI met twee maten meet want het heeft nooit een boycot uitgevaardigd tegen India waar volgens UNICEF 10 miljoen kind-arbeiders werken.

Recent

Nadat China maandag al sancties had afgekondigd tegen EU personen en instellingen, heeft het land nu ook negen personen en vier instellingen uit het VK gesanctioneerd die niet meer naar China mogen reizen wegens desinformatie en grove inmenging in Chinese zaken. Ook een paar personen uit de VS en uit Canada worden gesanctioneerd.

Minister Wang Yi die een rondreis maakt door het Midden Oosten heeft alvast de steun van Saudi Arabië gewonnen tegen de inmenging van westerse landen in de interne zaken van China zoals Xinjiang. Wang sprak ook al met de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlut Cavusoglu en reist verder naar Iran, de VAE, Bahrein en Oman. Een twintigtal Islamitische staten steunt China in de UNHRC over Xinjiang. Zijn collega minister van defensie Wei Fenghe  bezoekt een reeks Europese landen zoals Hongarije, Servië, Griekenland en  Noord Macedonië en kreeg in Hongarije ook begrip en steun voor het Chinese standpunt over Xinjiang.

Vermelden we tot slot dat Peoples Daily onthult wie er achter de recent Amerikaanse Newlines Institute studie over de vermeende genocide in Xinjiang zit. Het  Newlines Institute  heette voordien Center for Global Policy een omvorming van het International Institute of Islamic Thought (IIIT) dat een verwante instelling is aan het Moslim Broederschap

Bronnen: Global Times, Peoples Daily, SCMP, FT

Bekijk ook video op Peoples Daily

Print Friendly, PDF & Email

3 comments for “Campagne tegen westerse bedrijven die Xinjiang katoen boycotten

  1. Boycot op Carrefour en D&G was erg hit, maar 1 jaar later hebben ze toch een comeback. Laat me niet lachen Chinese zijn toch erg zwak om te boycotten. Wanner Liu Yifei zei dat zij het HK politie steun. Daar was een vol boycot van het westen tegen haar in Hollywood. Het western media zou nooit uitleggen dat een Chinese met I LOVE HK police in elkaar was geslagen. Als het boycot over een paar jaar weer normal worden dan boycot je niet echt deze merken maar meer Chinese sterren die China ondersteunen. Victoria Song, Wang Yibo zelf Oergoerese actrice Dilreba die contract met Adidas beëindigde zou in het western worden gelabeld als genocide ontkenner. Hun carrière in het westen kan wel vergeten net zoals Liu Yifei.

  2. Dat bedrijven voorzichtig moeten opereren uit vrees voor Chinese represailles bleek ook bij een hoorzitting over Xinjiang in de Tweede Kamer, in november vorig jaar. H M, Tommy Hilfiger en Adidas wilden alleen achter gesloten deuren met de Kamerleden spreken. Inditex, het Spaanse moederbedrijf van kledingketen Zara, heeft een verklaring over dwangarbeid donderdag van de website gehaald. Het hoofdkantoor van H M in Stockholm wil geen enkele vraag over de kwestie beantwoorden. Ook voor Nederlandse kledingbedrijven is besmet katoen een „groot onderwerp”, zegt een woordvoerder van brancheorganisatie Modint. Dat H M een jaar na de verklaring onder vuur ligt, verbaast hem niet. „Dit is een gereguleerde actie. Men gaat op zoek naar iets.” Met ruim vijfhonderd winkels in China is H M een zichtbare prooi. „H M heeft een dubbel belang in China: productie en afzet. Nederlandse bedrijven hebben veel minder kans om geraakt te worden door Chinese vergelding. De productie is ook in Chinees belang.”

  3. H&M en NIKE had al mensen gestuurd voor het onderzoek en het resultaat was ze kunnen niks vinden maar had zelf tegenovergesteld ervan gevonden. Hoe deze bedrijven zover kunnen gaan is erg dom.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *