China komt aan op de IT-party

Het “Samsung Economic Research Institute” (SERI) maakt in een laatste nummer van hun kwartaaltijdschrift o.m. een overzicht van de IT-sector in China. Blijkt wel degelijk dat het land zijn rendez vous met de kennismaatschappij niet mist. De vertaling van dit artikel is meteen een actualisering van ons ICT-dossier uit 2009.
China’s IT-nijverheid heeft hoe dan ook een merkwaardige vlucht genomen. Van 2004 tot 2010 groeide de sector van 2700 miljard yuan tot 7800 miljard wat jaarlijks 19 % meer is. Het inkomen uit software groeide zelfs tien keer op 10 jaar tot 1300 miljard en maakt daarmee 18 % uit van China’s totaal IT-zakencijfer. China is zoals bekend de topproducent van hardware. Al in 2009 nam China’s aandeel bij Gsm’s, PCs en Tv’s 50%, 60% en 48 % in van de globale wereldproductie. Het jaar nadien produceerde China 998 miljoen Gsm’s, 118 miljoen Tv’s en 246 miljoen PCs: een groei met respectievelijk 61%, 19% en 35%. De nijverheid evolueert echter geleidelijk van producten onderaan de technische ladder tot zowel ‘downstream’- als ‘upstream’-producten. Bijvoorbeeld zijn bepaalde LCD-lijnen al van de 8,5 –ste generatie.  Lenovo, China Mobile en Huawei zijn sterke spelers op het globale vlak. Lenovo heeft 5 jaar op rij de PC-verkoop met de grootste groei. China Mobile is de grootste en sterkste mobiele operator met het grootste aantal gebruikers. Huawei is de tweede verkoper van telecomapparatuur die aanwezig is in meer dan 140 landen. In volgende sectoren is de groei opmerkelijkst.
IT
In 2010 bedroeg het totale inkomen van de IT-ondernemingen 6350 miljard yuan (een kwart meer) met 282 miljard winst. Elektronische onderdelen zijn een grote groeisector met 30 % groei. Vooral de groei in fotovoltaïsche tuigen was groot tijdens het eerste semester van 2010 en ettelijke Lcd-lijnen zijn in aanbouw. De Pc-productie handhaafde sterke groei in 2010 met 1900 miljard yuan inkomen. Bij de pc terminals vervaardigt China 60 % en bij de monitoren 75%. Er vormen zich regionale clusters in Jiangsu, Shanghai en Guangdong. Deze staan in voor 90% van China’s productie.  Op het vlak van O&O staat het land tweede in de wereld in Peta flop supercomputers. Bij PCs staat Lenovo tweede wereldwijd met meer dan 10 % van de wereldmarkt.
Betreffende consumentenelektronica was er een standvastige groei van 18,9 % met een inkomen van 448 miljard yuan. De Tv-productie bedroeg met 100 miljoen de grootste in de wereld. Vlakscherm-tv’s maken nu drie vierden uit van de totale productie en Led-Tv’s 20 %. De nog aan de gang zijnde consolidering in de sector levert enkele merken op als Changhong, Haier, Hisense, Skyworth en TCL. Overigens groeien daarbij netwerkoperaties, terminals en inhoudelijke diensten naar elkaar toe.
Software kende een explosieve groei, vooral in de outsourcing. Het inkomen in 2010 overtrof de 300 miljard yuan, of maal 22 tegenover 2000. Dit betekent een jaarlijkse vooruitgang van 36 %. Daarmee groeide China’s globaal marktaandeel van 5 % tot 15 %  De vraag voor diensten versnelt duidelijk. In 2010 steeg het inkomen uit IT-consulting en diensten tot respectievelijk 123 miljard en 217 miljard: dit inkomen maakt een kwart uit van de software in het geheel. De software is in een bloeiperiode terecht gekomen en daarbij is Neusoft de grootste IT-en dienstenprovider met meer dan 18.000 personeelsleden in 40 steden. Volgens Insider Monkey haalt China softwaresector de Indische collega’s in. Merkwaardig is de sfeer in software-stad Dalian zelf minder euforisch.
Telecom
De telecomnijverheid kwam pas goed op gang na het toekennen van de 3g-licenties in 2009. Investering in telecomuitrusting bereikte 50 miljard

Tablet Huawei


in 2009, drie maal meer dan in 2005. Het jaar nadien werden eventjes 998 miljoen Gsm’s vervaardigd en steeg het aantal 3G-ers met 60% om daarmee een vijfde van de smartphones te uit te maken. Huawei en ZTE zijn van hun kant succesvol aanwezig in high-end markten. In de sector steeg het totaal inkomen in 2010 tot 3000 miljard yuan. Het aantal telefoongebruikers bereikte 1,15 miljard, waarvan drie vierden Gsm’s. Met 457 miljoen internetters in 2010 had China al de grootste internetgemeenschap.
Ook in de telecomsector steeg het inkomen uit diensten met toegevoegde waarde van 108 miljard in 2006 tot 217 miljard in 2010. Shanghai heeft het grootste lokaal IPTV-netwerk met een miljoen abonnees, terwijl China  er in totaal 11 miljoen telt. Na de toekenning van de 3G-licenties in 2009, stegen ook de investeringen. Terwijl deze in 2006 221 miljard bedroegen, liep dit bedrag in 2010 al op tot 319 miljard. De volgende 5 jaren zal China 1500 miljard investeren in telecominfrastructuur. Overigens is het in dit verband goed bezig met veel belovende sectoren als Internet of Things waarvan de markt tussen 2011 en 2015 zou stijgen van 25 tot 500 miljard en het cloud computing, dat tussen 2010 en 2013 goed zou zijn voor een zakencijfer van 1100 miljard.
Veel werd geïnvesteerd in mobiel Internet. Dit was gedurende het derde kwartaal van 2010 goed voor 10,8 miljard. De komende 5 jaren zal 1000 miljard worden geïnvesteerd in 3G en 4G. In april 2011 bereikte het aantal mobiele internetgebruikers meer dan 300 miljoen of 66 % van de internetters. Dit aantal zou de komende jaren telkens met 20 % groeien om 800 miljoen te bereiken in 2015. Bij het mobiele internet staan diensten in voor 43 % van het inkomen, e-commerce voor 34 % en publiciteit voor 10 %, aldus nog SERI
Bron: Seri Quarterly

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *