China overtreft Japan als grootste auto-uitvoerder

In 2023 heeft China voor het eerst meer wagens uitgevoerd dan Japan en vooral de uitvoer van NEVs was hierbij doorslaggevend. Zowel de complete toeleveringsketen als innovatie zijn verantwoordelijk voor de internationale doorbraak. Toch dienen de cijfers enigszins gerelativeerd te worden omdat Japan meer fabrieken heeft in het buitenland.

SAICs lokaal gebouwd roro schip kan 7000 auto’s bevatten Foto China Daily Disclaimer

Volgens gegevens vrijgegeven door de Japan Automobile Manufacturers Association op woensdag voerde Japan in 2023 4,42 miljoen voertuigen uit. Volgens de China Association of Automobile Manufacturers exporteerde China er vorig jaar 4,91 miljoen. Dat China Japan overvleugelde, wordt in China gezien als een mijlpaal. Voor directeur Zhang Xiang van het World Digital Economy Forum bewijst dit de groeiende aanwezigheid op de wereldmarkten. Vooral Nieuwe energievoertuigen (NEV’s) zijn een belangrijke kracht achter de algehele groei. In 2023 bereikte de Chinese export van NEV’s een record van 1,203 miljoen, een aangroei van 77,6 %.

België, Thailand en het VK waren de top drie NEV-exportbestemmingen. SAIC Motor is de grootste uitvoerder gevolgd door Changan Auto, Geely, Great Wall Motors en Dongfeng. Volgens onderzoeker Li Yong bij de China Association of International Trade heeft de Chinese auto-industrie met haar robuuste toeleveringsketen ingespeeld op de nieuwe energiegolf en daarbij innovatie omarmd.

Innovatie

Chinese bedrijven zijn koplopers op het gebied van patentaanvragen en technologische innovatie in NEV’s. ‘Ze blinken niet enkel uit in innovatieve productie, maar hebben ook het voordeel van schaalgrootte en een complete industrieketen’, aldus Li. Na jaren heeft China een compleet systeem voor de NEV-industrie opgezet met naadloze integratie tussen de bovenstroom- en benedenstroom-sectoren. China’s NEV-gerelateerde openbare patenten zijn goed voor ongeveer 70 % van het wereldwijde totaal terwijl patenten voor met internet verbonden voertuigen meer dan 50 % van het wereldwijde totaal uitmaken, meldde de China Media Group.

Zo voorspelde batterijfabrikant CATL voor 2023 een nettowinst van 42 miljard yuan (+40%). Het bedrijf schreef haar succes toe aan de toepassing van nieuwe technologieën en producten evenals aan de versnelde uitbreiding naar buitenlandse markten. Chinese autobedrijven hebben weliswaar minder fabrieken in het buitenland, maar BYD kondigde al aan een fabriek voor NEVs te bouwen in Szeged, (Hongarije), Geely investeert $ 10 miljard in Maleisië. Great Wall Motors heeft fabrieken in Rusland, India en Thailand, Chery in Iran, Oekraïne, Rusland en Egypte. (cfr ChatGTP)

Verwacht wordt dat de groei van de NEV-export ook de export van gerelateerde onderdelen, grondstoffen en batterijen zal bevorderen. De totale exportwaarde van China’s nieuwe technologie-intensief groene trio – zonnebatterijen, lithium-ionbatterijen en elektrische voertuigen – steeg in 2023 met 29,9 % tot 1,06 biljoen yuan en overschreed daarmee voor het eerst het niveau van 1 biljoen yuan aldus Xinhua. .

Bron: Global Times, Bing copilot

Print Friendly, PDF & Email